۱۳۸۷ دی ۱۶, دوشنبه

درگیری زمینی اسرائیل و حماس در شهر غزه


رادیو فردا : در پایان دهمین روز از حمله ارتش اسرائیل به نوار غزه، گزارش‌ها حاکی از درگیری سربازان اسرائیلی با نیروهای حماس در شهر غزه است.
براساس گزارش خبرگزاری‌ها از شامگاه روز دوشنبه صدای شلیک گلوله و انفجارهای شدید، منطقه شجاعیه شهر غزه را به لرزه در آورده است.

درگیری‌ها در شهر غزه در حالی است که هیئتی از اتحادیه اروپا مرکب از نمایندگان فرانسه، جمهوری چک و سوئد که به ترتیب ریاست پیشین، کنونی و آتی اتحادیه اروپا را بر عهده دارند، به منطقه سفر کرده است تا در زمینه برقراری آتش‌بس در منطقه تلاش کند.
وزیر خارجه اسرائیل روز دوشنبه پس از مذاکره با نمایندگان اتحادیه اروپا، در سخنانی که در آن حماس مورد اشاره قرار گرفته بود، گفت که کشورش هرگز «با ترور به توافق نخواهد رسید».
پیش از این خبرگزاری‌ها به نقل از نیکولا سرکوزی رییس جمهوری فرانسه که با هدف دست‌یابی به آتش‌بس سریع در رام‌الله به سر می‌برد، نوشتند که او از مقامات اسرائیلی خواهد خواست که به خشونت‌ها در غزه پایان داده شود.
در سخنان آقای سرکوزی که در کنفرانس خبری مشترکی با محمود عباس بیان می‌شد، موشک‌پرانی حماس به مناطق اسرائیلی نیز محکوم شده بود.
در همین راستا جرج بوش رییس جمهوری ایالات متحده نیز روز دوشنبه به خبرنگاران گفت، حماس باید متعهد شود که شلیک راکت به اسرائیل را متوقف می‌کند.
آقای بوش افزود: «هر توافقنامه آتش‌بسی باید حاوی شرایطی باشد که به حماس اجازه ندهد از غزه به عنوان مکانی برای شلیک راکت استفاده کند.»
ارتش اسرائیل از روز ۷ دی ماه عملیات «سرب مذاب» را در پاسخ به حملات موشکی حماس به مناطق اسرائیلی آغاز و اعلام کرد که تا زمان قطع حملات موشکی حماس این عملیات را ادامه خواهد داد.
در جریان عملیات «سرب مذاب» که از روز شنبه و پس از گذشتن یک هفته از حملات هوایی به غزه، وارد فاز زمینی شد، تاکنون ۵۱۲ فلسطینی جان باخته‌اند که بر اساس آمارها دست‌کم یک پنجم کشته‌شدگان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. آمارها همچنین از مجروح شدن ۲هزار و ۳۰۰ فلسطینی در جریان حمله‌های ۱۰ روز اخیر اسرائیل حکایت دارند.
در مقابل در مجموع موشک‌پرانی‌های حماس و درگیری‌های روزهای اخیر، ۵ اسرائیلی (از جمله چهار غیرنظامی) کشته و ۶۲ نفر مجروح شده‌اند. بر اساس آمارهای رسمی بیشترین شمار مجروحان اسرائیلی در خلال درگیری‌های روز دوشنبه زخمی شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: