۱۳۸۷ بهمن ۳, پنجشنبه

تونیا کبودوند: «با سکوت خود، پدران را به زندان نفرستید

محمد صديق کبودوند؛ مدافع سرشناس حقوق بشر در ايران و موسس سازمان حقوق بشر در کردستان است. او در حال حاضر در اجرای ۱۰ سال حکم زندان، در حبس بسر می برد. او فقط بخاطر فعاليتهای حقوق بشری محاکمه شده است.در رابطه با آخرین وضعیت آقای محمد صدیق کبود وند با خانم پری ناز باغبان حسنی همسر و تونیا کبودوند دختر اقای کبودوند، مصاحبه ای انجام داده ایم که توجه شما را به آن جلب می کنم
طبق گزارش گزارشگران بدون مرز و سایر سازمانهای حقوق بشری ایرانی و خارجی وضعیت سلامت آقای محمد صدیق کبودوند نگران کننده اعلام شده است. میتوانید آخرین اطلاعات خود را در رابطه با سلامتی آقای کبودوند در اختیار ما قرار دهید؟ ایشان علاوه بر اینکه بامداد روز چهارشنبه دچار نارسائی وحمله قلبی شده بود طی روزهای گذشته نیزدر اثر سرما دچار عفونت های شدید کلیه و ریه و طب و لرز شدید شده که در حال حاضر هم این وضعیت ادامه دارد.در این شرایط درمانگاه زندان به دلیل عدم حضور پزشک مخصوص زندان و مراجعه دوبار در دو روز گذشته به در مانگاه از پذیرش و رسیدگی و مراقبت از ایشان خوداری کرده که این واقعا جای نگرانی دارد
آخرین ملاقات و تماس شما با آقای کبودوند کی بوده و در حال حاضر در کدام زندان و بند می باشد و وضعت بهداشتی و گرمائی و غذای آن چگونه است؟آخرین ملاقات دو هفته پیش بود وآخرن تماس تلفنی ایشان روز جمعه صبح که فقط توانستند بگوید هنوز زنده ام . ایشان در زندان اوین و بند 8 میباشند واین بند از نظر بهداشتی نامناسب و بسیار بد ،از نظر غذایی ،غذا غیر قابل خوردن و گاها در غذا سوسک و حشرات دیده شده ،از نظر وضعیت گرمایی قطع مکرر گاز باعث مریضی بسیاری از زندانیان شده است . ایشان علاوه بر اینکه بامداد روز چهارشنبه دچار نارسائی وحمله قلبی شده بود طی روزهای گذشته نیز دچار عفونت های شدید کلیه و ریه و طب و لرز شدید شده که در حال حاضر هم این وضعیت ادامه دارد.
گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود اعلام کرده اند که آقای کبود وند به معالجه فوری نیاز بیرون از زندان نیاز دارد. آیا در این رابطه شما تقاضای از مقامات مسئول کرده اید و اگر کرده اید جواب آنها چه بوده است؟
من در طول یکماه اخیر بیشتر از ده بار به دادگاه انقلاب و دادسرای انقلاب مراجعه کردم تا بتوانم برای آقای کبودوند مرخصی بگیرم و هر بار به عناوین مختلف از پذیرش من خوداری کرده و یا پاسخ درستی به من ، خانواده و وکیل ایشان داده نشده .ما بارها وضعیت بحرانی ایشان را که باید در بیمارستان و تحت نظر پزشک باشد به معاونت دادستان و سرپرست امور زندانها توضیح دادیم ولی از هیچکدام جوابی دریافت نکردیم اصلا برایشان بیماری یا مرگ زندانیان ( به قول خودشان امنیتی ، اطلاعاتی ) مهم نیست و اهمیت ندارد .
بنابر گزارشات سازمانهای حقوق بشری پنج ماه است که آقای کبودوند در سلول انفرادی بسر می برد و بردن او به سلول انفرادی در راستای انحلال سازمان حقوق بشر کردستان می باشد. نظر شما در این رابطه چیست و آیا شما از آقای کبو وند چیزی در این رابطه شنیده اید؟
آقای کبودوند پنج ماه نه ، بلکه هفت ماه در سلول انفرادی بسر میبردند ونگهداری ایشان در راستای مجبورکردن به انحلال سازمان حقوق بشر کردستان و همچنین ایشان را وادار نمایند تا در رسانه های جمهوری اسلامی از جمله صدا وسیما ضمن کذب خواندن خبرها و گزارشهای سازمان در مصاحبه ای شرکت کرده و تمامی گزارشهای حقوق بشری سازمان را کذب خوانده و جمهوری اسلامی را از مدافعان حقوق بشر معرفی نماید که آقای کبودوند حاضر به انجام اینکار نشدند
آخرین فعالیت شما در زمینه آزادی کبودوند چه خواهد بود؟
با توجه به شرایط موجود من و فرزندانم دیگر هیچ مرجعی را در داخل کشور برای رسیدگی به درخواستمان سراغ نداریم چون عدالتی نمیبینیم پس باید در انتظار خبر مرگ ایشان باشیم.
شما دختر و فرزند آقا کبودوند زمانی که خبر سکته خفیف پدرتان را در زندان شنیدید چه حالی داشتید و در این رابطه برای مقامات مسئول جمهوری اسلامی و تمام مردم ایران چه پیامی دارید؟
من وقتی دوباره خبر سکته قلبی پدرم را شنیدم بسیار ناراحت شده و حالت عصبی داشتم و از اینکه پدرم در چنین وضعیتی و با این بیماری در زندان به دور از هرگونه رسیدگی قرار گرفته ، و من و خانواده ام نمیتوانیم هیچ کمکی به او بکنیم افسرده و پریشانم و پیامم به مردم ایران این است که پدرم من نه تنها جرمی مرتکب نشده است بلکه به انسانیت خدمت کرده است واکنون که به نا حق در زندان مورد غضب قرار گرفته است،نتیجه سکوت شماست،با سکوت خود پدران وفرزندانی دیگر را به زندان نفرستید
کردستان مدیا

هیچ نظری موجود نیست: