۱۳۸۷ بهمن ۱۱, جمعه

اطلاعيه کانون نويسندگان کردستان ايران در مورد بازداشت نويسنده کرد عباس جليليان

سازمان ملل متحدد!
پارلمان اروپا!
سازمان جهانی حقوق بشر!
انجمن جهانی قلم!
سازمان گزارشگران بدون مرز!
جوامع بين‌الملل و مدافعان حقوق بشر در سراسر جهان!
چنان‌که مطلعيد روز ۲۰۰۹.۰۱.۲۱ نويسنده و روشنفکر کرد عباس جليليان از سوی نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی بازداشت شد.

بازداشت اين نويسنده در ادامه موج جديد فشار عليه فعالين عرصه‌های فرهنگی، ادبی و روشنفکری در کردستان است که در يک سال گذشته روندی سريع‌تر به خود گرفته و کماکان رو به فزونی است.
عمده اين دستگيری و بازداشت‌ها که بازداشت جليليان نيز يکی از اين نمونه‌ها است در نتيجه نگرشی سياسی - امنيتی است که زمينه سرکوب جنبش فرهنگی ـ روشنفکری امروز در کردستان را مساعد کرده است.
با نگاهی به آثار و فعاليت‌های روزنامه نگاران، نويسندگان و روشنفکران دستگير شده به وضوح ديده می‌شود که تمام تلاش‌های اين افراد در محور شناخته شده توسعه فرهنگی، بالا بردن سطح اگاهی و رفاه ملت‌شان بوده است که در جهان نوين و مترقی از ارزش و جايگاه والايی برخوردار است.
اما متأسفانه در کردستان، تحميل انديشه، نگرش و تفسير سياسی - امنيتی در مورد فعالين فرهنگی ـ روشنفکری به مانع و خطری بزرگ تبديل شده است و جان و کيان نويسندگان و روشنفکران کرد را شديداً مورد تهديد قرار می‌دهد.
با اين وجود بازداشت نويسندگان و روشنفکران کرد به ويژه عباس جليليان را خسارت و ستمی بزرگ در حق جامعه فرهنگی کردستان قلمداد کرده و از تمام جوامع بين‌المللی و مدافعان حقوق بشری درخواست می‌نماييم که قاطعانه و پيگيرانه از خواسته‌ها و تلاش‌ها برای آزادی فعالان عرصه‌های فرهنگی کرد تلاش کرده و نگرش سياسی - امنيتی در کردستان به مثابه پديده‌ای نامناسب و غيرضروری در سطح جهان که از سوی جمهوری اسلامی پيروی می‌شود را محکوم نمايند.
کانون نويسندگان کردستان ايران

۲۰۰۹ / ۰۱ / ۲۸

هیچ نظری موجود نیست: