۱۳۸۷ بهمن ۳, پنجشنبه

جایزه سازمان دیده بان حقوق بشر برای کبودوند


بی بی سی : جایزه هملن-همت سازمان دیده بان حقوق بشر به محمد صدیق کبودوند، فعال حقوق بشر و روزنامه نگار در ایران اهدا شد.
آقای کبودوند که به دلیل نوشته هایش محکومیت ده ساله خود را در زندان سپری می کند، مدت هاست که از بیماری قلبی، کلیوی و کبدی رنج می برد.
پرناز باغبان حسنی، همسر آقای کبودوند به بخش فارسی بی بی سی گفت: "آخرین خبری که ما داشتیم این است که آقای کبودوند 28 دی ماه و پس از هجده روز که از سکته دومش گذشته بود با دستبند و به شکل تحقیرآمیزی به بیمارستان دولتی قلب در تهران منتقل می شود".
خانم باغبان حسنی همچنین گفت: "مسئولان بیمارستان از مقامات قضایی و مسئولان زندان می خواهند که آقای کبودوند برای انجام آزمایشات بیشتر نیاز به بستری شدن دارند که هنوز موافقتی از سوی مقامات ذیربط بعمل نیامده است".
سازمان دیده بان حقوق بشر از سال 1990 همه ساله جایزه هملن-همت را به نویسندگانی اهدا می کند که به علت نوشته هایشان از طرف دولت ها و حکومت ها مجازات می شوند. این جایزه تاکنون به بیش از 600 نویسنده از 91 کشور جهان اختصاص یافته است.
نسرین اعتمادی از سازمان دیده بان حقوق بشر به بخش فارسی بی بی سی گفت: "این جایزه به روزنامه نگاران و یا نویسندگانی اهدا می شود که برای حقوق بشر فداکاری می کنند. امسال هم جایزه به طور اورژانسی به آقای کبودوند اختصاص یافت، چرا که نیاز مبرم به کمک پزشکی دارد".
گفته می شود که وزارت اطلاعات و معاونت دادستانی در تهران با درخواست وکیل آقای کبودوند برای بستری شدن در بیمارستان مخالفت کرده اند.
اتهام محمد صدیق کبودوند تاسیس "سازمان حقوق بشر کردستان" و نیز ارسال گزارش هایی از وضعیت حقوق بشر ایران به نهادهای بین المللی و کوفی عنان، دبیر کل سابق سازمان ملل متحد است.
او که به جز مدیریت سازمان حقوق بشر کردستان، مدیر مسئول هفته نامه توقیف شده "پیام مردم" بود، از دهم تیر ماه سال 1386 در زندان به سر می برد.
700 تن از فعالان مدنی و سیاسی از جمله شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، در ماه مه سال گذشته با تهیه طوماری خواهان آزادی فوری محمد صدیق کبودوند شدند که دولت به آن واکنشی نشان نداد.

هیچ نظری موجود نیست: