۱۳۸۷ بهمن ۸, سه‌شنبه

پنج شنبه زني اعدام مي شود‏



مصاحبه با وکيل معصومه
معصومه ق. زن 32 ساله اي که به اتهام قتل همسرش تاکنون 9 سال را در زندان رفسنجان به سر برده است، در روز پنج ‏شنبه 10 بهمن ماه اعدام مي شود. عبدالصمد خرمشاهي با اعلام اين خبر که زمان اجراي حکم معصومه ق. به وي ابلاغ ‏شده است، به "روز" گفت که موکلش در سال 1379 مرتکب قتلي شده که صرفا بر اثر يک اتفاق بوده؛ با اين وصف، ‏دادگاه براي وي مجازات قتل عمد را در نظر گرفته و ديوان عالي کشور نيز پس از تجديدنظرخواهي حکم را تاييد کرده ‏است. ‏خرمشاهي درباره نحوه ارتکاب جرم موکلش که دختري بلوچ است، مي گويد: معصومه در سن 23 سالگي با مردي که ‏مقتول اين پرونده است ازدواج کرد. او سال آخر دانشگاه را در رشته حسابداري مي گذراند که با اصرار خانواده اش به عقد ‏اين مرد که از اهالي زابل بود درآمد. معصومه دچار بيماري صرع و همين طور بيماري تنگي نفس بود. ‏روز حادثه را خرمشاهي از قول موکلش چنين نقل مي کند که معصومه در آشپزخانه خانه اش مشغول کار بوده. ناگهان ‏همسرش او را از پشت مي گيرد و شروع مي کند به شوخي کردن. معصومه مي گويد حرکت ناگهاني او باعث شد احساس ‏کنم قادر به نفس کشيدن نيستم. هرچه دست و پا زدم نتوانستم از دستش خلاصي پيدا کنم. همه چيز در يک لحظه اتفاق افتاد. ‏نفسم بالا نمي آمد. سنگ چاقوتيز کني که روي کابينت بود را بلند کردم و بدون اين که بفهمم چه مي کنم از پشت کوبيدم. ‏لحظه اي بعد شوهرم افتاد و وقتي او را ديدم و صدايش زدم متوجه شدم نفس نمي کشد. ‏همسر معصومه ق. بر اثر اصابت سنگ به گيج گاهش فوت مي کند و معصومه که بعد از مرگ همسرش مضطرب و ‏هراسان شده بود، بعد از دفن کردن همسرش در حياط خانه، آنجا را به قصد فرار ترک مي کند. گريز او تا ترکيه ادامه مي ‏يابد و مدتي با لباس مردانه کارگري مي کند. اما دوباره به وطن برمي گردد. باز مدتي با لباس مردانه در يک آجر پزي ‏مشغول به کار مي شود. اما در نهايت بعد از گذشت هفت ماه، خودش را به عنوان قاتل همسرش به پليس معرفي مي کند. ‏عبدالصمد خرمشاهي درباره اين پرونده مي گويد: معصومه در زمان ارتکاب قتل، نه انگيزه جنايتکارانه و نه قصد قبلي ‏براي ارتکاب عمل مجرمانه داشته است. سنگ نيز جزء آلات قتاله محيوب نمي شود. از سويي او پشت سرش را نمي ديده و ‏اصابت سنگ به گيج گاه همسرش فقط يک اتفاق بوده. قصد او فقط رها شدن از وضعيتي بوده که دچار آن شده بوده. ‏بنابراين دفاع من بر قتل غير عمد متمرکز شد. اما دادگاه متاسفانه راي به قتل عمد و قصاص او داد و قرار است اين حکم ‏روز پنج شنبه اجرا شود. ‏خرمشاهي که تاکنون پرونده هاي جنايي مهمي را وکالت کرده است، درباره ويژگي هاي فردي موکلش مي گويد: من ‏موکلان زيادي داشته ام که با اتهام ها و احکام مشابه مدتي را در زندان بوده اند. فرق اين موکلم با ديگران اين است که او ‏در زندان زني بسيار سالم و درست مانده است. با وجود اينکه همه مي دانيم ياس و دلتنگي و خستگي روزهاي زندان ‏بسياري از زندانيان را به سمت مصرف مواد مخدر يا قرصهاي خواب آور مي کشاند، معصومه تمام اين نه سال در زندان ‏خودش را سالم نگه داشته است. ورزش مي کند و پر از شور و پر از زندگي است. او تمام اين نه سال را با اميد به اينکه ‏اعترافش و دلايلي که در غير عمدي بودن قتل همسرش ارائه کرده از سوي دادگاه پذيرفته شود، سپري کرده است. اما با ‏وجود اينکه حتا رئيس حوزه قضايي رفسنجان، يک بار به حکم او اعتراض کرد و عنوان داشت که اين قتل غير عمد بوده ‏است، اما ديوان حکم دادگاه بدوي را پذيرفت و راي به قصاص داد. ‏او در مورد اينکه چرا موکلش پنهان کاري کرد و بعد از دفن مخفيانه جسد از آنجا گريخت مي گويد: رفتارها را بايد در ‏شرايط و وضعيت خودشان درک کنيم. معصومه مي گويد که در آن زمان تنها به اين فکر مي کردم که اگر خانواده همسرم ‏از اين ماجرا با خبر شوند چه بلايي به سرم مي آورند، و حتا کار من به پليس و دادگاه نمي کشد. براي همين نخستين چيزي ‏که به ذهنم رسيد اين بود که فرار کنم تا آبها از آسياب بيفتد. اما بعد که مدتي گذشت خودم رفتم و به قتل اعتراف کردم و ‏ماجرا را هم شرح دادم. چون هرگز با قصد و غرض اقدام به کشتن همسرم نکرده بودم.‏خرمشاهي ابراز اميدواري مي کند که در فرصت کمي که تا روز اجراي حکم مانده است، صاحبان خون از اجراي حکم ‏اعدام اين زن 32 ساله صرف نظر کرده و به بخشش او رضايت دهند. زمان اجراي حکم اين زن که به وکيلش ابلاغ شده ‏ساعت 6 صبح روز پنج شنبه 10 بهمن است. ‏

سارا مقدم روز آنلاین

هیچ نظری موجود نیست: