۱۳۸۷ بهمن ۶, یکشنبه

قطع 10‌هزار درخت 300‌ساله كهور در فقيرترين رويشگاه‌هاي كشور



همشهری آنلاین : گياهان- گروه محيط‌زيست- اسد افلاكي:به دستور رئيس جهاد كشاورزي استان سيستان و بلوچستان، 150 هكتار از رويشگاه‌هاي جنگلي خليج عماني در مجاورت منطقه حفاظت شده باهو كلات به بهانه توسعه كشاورزي پاكتراشي شد.
طي اين پاكتراشي بي‌سابقه بيش از 10 هزار اصله درخت كهور، كنار، كهور پاكستاني و كلير كه عمر آنها بيش از 300 سال برآورد مي‌شود، ريشه كن شده است.
گزارش‌هاي دريافتي همشهري حاكي از آن است كه علاوه بر پاكتراشي 150 هكتار اراضي ياد شده، جهاد كشاورزي استان با ارسال درخواستي به منابع طبيعي، پاكتراشي 300 هكتار ديگر از اين رويشگاه منحصر به فرد را به بهانه اشتغال‌زايي زنان و واگذاري آن به تعاوني زنان ،در دستور كار دارد.
مهندس پرويز مقدسي، معاون مناطق خشك و نيمه خشك سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور، در واكنش به اين خبر به همشهري گفت: براساس قانون، قطع درختان جنگل و تغيير كاربري عرصه‌هاي جنگلي تحت هر عنوان و به هر بهانه‌اي منع قانوني دارد و هر گونه تغيير كاربري بايد براساس استعداد اراضي صورت گيرد.
وي افزود: اين نكته‌اي است كه وزير جهاد كشاورزي هم برآن تاكيد كردند؛ يعني در هر شرايطي سازمان يا وزارتخانه‌اي كه درخواست تغيير كاربري اراضي را دارد بايد درخواست خود را به كميته استعداد يابي اراضي ارسال كند تا بنا بر نقشه استعداديابي و معيارهايي كه وجود دارد در اين زمينه تصميم‌گيري شود.
در واقع اين كميته‌ها كه در تمامي استان‌ها فعالند خط قرمزهايي دارند كه هيچ كس نمي‌تواند از آن عبور كند با اين حال آنچه در آن شكي وجود ندارد اينكه تحت هر شرايطي تغيير كاربري رويشگاه‌هاي جنگلي ممنوع است.
مقدسي با تاكيد براينكه در سراسر نوار ساحلي، حداكثر 2‌ميليون هكتار رويشگاه جنگلي وجود دارد، تصريح كرد: ما اراضي رها شده فراواني داريم كه خارج از منطقه جنگل واقع شده و مي‌توانيم از آنها استفاده كنيم؛ از اين رو، لزومي ندارد كه براي هر طرحي سراغ عرصه‌هاي جنگلي برويم؛
به ويژه آنكه در منطقه سيستان و بلوچستان ، آب شور و شرايط خاك بسيار نامساعد است در نتيجه استقرار گونه‌هاي گياهي يك معضل است تا آنجا كه امر احيا و برگشت تقريبا نشدني است.
بر اين اساس، حفظ حتي يك درخت اهميت دارد چه برسد به آنكه بخواهيم گونه‌هاي گياهي و درختان عرصه‌اي به وسعت 100 هكتار را نابود كنيم اين دقيقا مخالف حفظ موجوديت جنگل و مغاير با پايداري و اصول آمايش سرزمين است.
مهندس حميدرضا عباسي، عضو هيات علمي مؤسسه تحقيقات جنگل‌ها و مراتع كه به تازگي از منطقه مورد نظر بازديد كرده است درخصوص ميزان تخريب‌ها به خبرنگار ما گفت: بيش از 150 هكتار كاملا پاكتراشي شده است. براساس يك حساب سرانگشتي در هر هكتار 70 پايه درخت كهنسال كهور، كلير، كهور پاكستاني و كنار قرار دارد كه حداقل عمر آنها 300 سال است.
اقدامي در تناقض با تصميمات استاني دولت
وي مي‌گويد: جالب اينجاست كه اين درختان كه به دستور رئيس جهاد كشاورزي استان به بهانه توسعه اراضي كشاورزي ريشه كن شده‌اند در حالي كه محلي‌ها از اين كار راضي نيستند چرا كه وقتي اين اراضي آماده شد آن را در قبال دريافت پول واگذار مي‌كنند كه بسياري از افراد بومي از پرداخت آن ناتوانند.
عباسي تصريح كرد: مسئولان جهاد كشاورزي استان با اين توجيه كه ساخت سد «پيشين» باعث فراهم شدن آب براي توسعه كشاورزي شده است دست به اين اقدام زده‌اند تا اراضي كشاورزي را توسعه دهند، حال آنكه اجراي اين طرح ممكن است در سال‌هاي اوليه با موفقيت همراه باشد اما در درازمدت مشكل ساز مي‌شود و به فرسايش خاكي و آبي دامن مي‌زند كه آن وقت بايد هزينه زيادي صرف مهار آن كرد.
گرگروهاي چابهار – خندق‌هاي حاصل از فرسايش شديد آبي - نتيجه همين اشتباه است كه طي نيم قرن گذشته بر اثر پاكتراشي درختان منطقه روي داده است. به همين دليل مردم محلي و بومي با اجراي اين طرح موافق نيستند و بنا بر تجربه‌اي كه دارند تاكيد مي‌كنند نبايد درختان قطع شود بلكه بايد در ميان اين درختان كرت‌هاي كوچكي ايجاد شود و كشاورزي در آنها صورت پذيرد؛ اين تجربه‌اي است كه مسئولان از آن غافل مانده‌اند و ظاهرا هم براي آن اهميتي قائل نيستند.
عباسي مي‌گويد: اين اقدام در تناقض با تصميمي است كه در سفر اخير رئيس‌جمهوري در خصوص مهار فرسايش خاكي وآبي استان گرفته شده و بودجه قابل توجهي براي آن تصويب شده است.
دكتر پيمان يوسفي آذر، مديركل دفتر امور منابع جنگلي سازمان جنگل‌ها و مراتع نيز در باره اهميت رويشگاه جنگلي خليج عماني به همشهري گفت: در مناطق خشك و نيمه خشك اهميت تك درخت بسيار زياد است؛ به‌دليل آنكه اكوسيستم منطقه از لحاظ منابع آبي و خاكي بسيار ضعيف است به همين دليل سياست سازمان جنگل‌ها در اين مناطق همواره حفظ پوشش گياهي موجود است.
وي با اشاره به درختان كهور در منطقه افزود: درختان موجود در اين منطقه بيش از 200 سال عمر دارند و از نظر تنوع زيستي، حفاظت خاك و تامين آب شيرين نقشي بسيار كارساز دارند؛ همچنان‌كه به‌صورت طبيعي نقش سدها را بازي مي‌كنند. براين اساس قطع حتي يك درخت در اين منطقه به هر دليلي كه باشد پذيرفته نيست .

هیچ نظری موجود نیست: