۱۳۸۷ بهمن ۱۰, پنجشنبه

سانسور شديد و بيسابقه بروی اينترنت در جمهوری اسلامی ايران

سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بيانيه ای اعلام کرده است دولت جمهوری اسلامی ایران بعد از حمله به مدافعان حقوق بشر و روزنامه ‌نگاران در داخل کشور، سانسور بر روی اینترنت تنها فضای آزاد برای مردم ايران را تشدید می‌کند. مقامات اين نهاد در بيانيه خود افزوده اند:
" مسدود سازی سایت های اینترنت امری تازه در ایران نیست اما سانسور رسانه‌های بین‌المللی به شکل سراسری نگران کننده است".گفته ميشود درروزهای گذشته سایت‌های فارسی رسانه های بين المللی مانند راديو دويچه وله و راديوی بين المللی فرانسه و شبکه تلويزيونی العربيه از سوی بسياری از شرکت‌های خدمات دهنده اینترنتی درايران مسدود شده ‌اند. سايت های فارسی صدای امريکا و راديو فردا مدتهاست که مسدود شده اند. همچنين به گفنه سازمان گزارشگران بدون مرز از تاریخ ٥ بهمن ماه چندین سایت اطلاع رسانی مانند سايت فردا و پارسينه بدون هیج توضیحی از سوی مقامات جمهوری اسلامی ايران مسدود شده‌اند. دو سایت مذکور نزدیک به مواضع محمدباقر قالیباف شهردار تهران و رقیب احتمالی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه سال آینده هستند.سازمان بين المللی گزارشگران بدون مرز که مرکز آن در شهر پاريس است از آزادی مطبوعت وحقوق روزنامه نگاران در سراسر جهان حمايت ميکتد. رضا معينی مسئول امور ايران در اُین سازمان ميگويد عليرغم آنکه مردم ايران با استفاده از فيلترشکن مدتها است عليه مسدود کردن سايتها اينترنت مبارزه کرده اند اما آنها با دو مشکل اساسی سرعت پائين اينترنت و همينطور خود سانسوری شديد شرکت های خدمات دهنده اينترنتی در کشور روبرو هستند.آقای معينی از سازمان گزارشگران بدون مرز با اشاره به دفتری در دادستانی تهران که برای مبارزه با اينترنت زير نظر مستفيم سعيد مرتضوی دادستان تهران کار ميکند ميگويد نهادهای ديگری نيز در کشور ايجاد شده اند که وظيفه آنها فيلترينگ و مسدود کردن سايتهای اينترنتی است از جمله مخابرات و کميته مصاديق فيلترينگ مرکب از وزارت اطلاعات، وزارت ارشاد و قوه قضائيه.رضا معينی از اينکه هيچکدام از نهادهای مدکور بويژه مقامات قوه قضائيه از تائيد صدور دستور فيلترينگ سايتهای اينتر نتی در روزهای اخير خوداری کرده اند ابراز تعجب کرده و از هرج و مرج موجود در ساختار کنونی کنترل فضای آزاد ارتباط و ارسال اطلاعات ابراز نگرانی ميکند.در بيانيه سازمان گزارشگران بدون مرز همچنين گفته شده است که تاریخ ٨ بهمن ماه چهار وب‌نگار فمینیست پروین اردلان، جلوه جواهری، مریم حسین‌خواه و ناهید کشاورز به شعبه ٣٤ دادگاه تجدید‌نظر استان تهران فراخوانده شدند. اين چهار تن مدافع حقوق زنان در ايران در تابستان گذشته برای نوشتن در سايت های تغيير برای برابری و زنستان هر کدام به شش ماه زندان محکوم شده اند.
رضا معينی پيش بينی ميکند که موج فليترينگ سايتهای خبری منتقد دولت محمود احمدی نژاد و همچنين مسدود کردن سايت های فارسی رسانه های بين المللی در آستانه انتخابات رياست جمهوری توسط مقامات دولت افزايش پيدا خواهد کرد و اين امر بويژه اعتراض دولت های عضو اتحاديه اروپا را به دليل نقض يکی از بنيادی ترين حقوق مردم ايران که همان حق دسترسی آزاد به اطلا عات و اخبار است را به همراه خواهد داشت.
الهه هيکس
VOA

هیچ نظری موجود نیست: