۱۳۸۷ بهمن ۱۰, پنجشنبه

حضرت یوسف؛ سریالی با پیام سیاسی(فایننشال تایمز:محمود احمدی نژاد به پیامبر و خامنه ای به آخن آتون مقایسه می شود)


بی بی سی : استقبال از پخش سریال تلویزیونی حضرت یوسف در ایران و فرضیه های مطرح درباره آن تازه ترین جنبه از ایران است که روزنامه فایننشال تایمز به آن پرداخته است.
این روزنامه به نقل از نجمه بزرگمهر خبرنگار خود در تهران می نویسد :"یوسف و مشکلات زندگی او تنها مسائلی نیستند که مخاطب را جذب می کنند و بسیاری این سریال را پیامی سیاسی می دانند که در آن این پیامبر با محمود احمدی نژاد مقایسه می شود."
فایننشال تایمز ذکر کرده که در تازه ترین بخش از مجموعه حضرت یوسف، سفرهای این پیامبر به نقاط مختلف مصر و دیدار او از فقرا و تلاش او برای حل مشکلات آنها به تصویر کشیده شده است.
این روزنامه با یادآوری اینکه انتظار می رود آقای احمدی نژاد در ماه ژوئن سال 2009 دوباره در انتخابات ریاست جمهوری بعنوان نامزد شرکت کند، نوشته این صحنه ها بینندگان را به یاد سفرهای پر سر و صدای استانی آقای احمدی نژاد می اندازد که در طی آنها آقای احمدی نژاد در تجمعات گسترده شرکت می کند و قول میلیون ها دلار سرمایه گذاری در پروژه های زیر ساختاری را داده است.

"سفرهای حضرت یوسف بییندگان را یاد سفرهای استانی آقای احمدی نژاد می اندازد"
فایننشال تایمز می نویسد: "این سفرها به بخشی مهم از استراتژی آقای احمدی نژاد برای جلب نظر مردم شده است."
این روزنامه بریتانیایی با یادآوری داستان حضرت یوسف "حمایت پادشاه مصر" از او را به حمایت آیت الله خامنه ای از آقای احمدی نژاد تشبیه می کند و خاطر نشان می کند که طراح اصلی توطئه علیه حضرت یوسف یک روحانی ارشد در ساختار حکومتی بود که اظهارات و اقدام های حضرت یوسف تهدید برای ثروت و قدرت او به شمار می آمد.
فایننشال تایمز ادامه می دهد: "شخصیتی که نقش این روحانی را بازی می کند به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور سابق ایران و یکی از مخالفان اصلی آقای احمدی نژاد شباهت دارد."
خبرنگار فایننشال تایمز این نکته تاریخی را مهم دیده که یوسف با ماموریت الهی خود به ساختار مذهبی حاکم مصر تعلق نداشت و می نویسد: "این مسئله باعث شده مخاطبان به تلاش آقای احمدی نژاد برای به چالش کشیدن ساختار روحانی ایران توجه کنند."
با این حال این روزنامه از زبان فرج الله سلحشور کارگردان این سریال که یک "تندرو مذهبی" توصیف شده می نویسد این پروژه چند سال پیش از انتخاب آقای احمدی نژاد به مقام ریاست جمهوری نوشته شده است اما ذکر می کند که آقای سلحشور از اینکه مردم چنین ارتباطی را بین سریال و آقای احمدی نژاد می بینند خوشحال است.
کارگردان سریال برنامه ساخت آن را چند سال پیش از ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد عنوان کرد
در نهایت این روزنامه می نویسد: "جدای از هر هدفی که پشت ایجاد این سریال باشد، اندازه گیری و برآورد اینکه آیا این سریال تاثیری سیاسی بر مردم عادی ایران داشته یا نه دشوار است" و نقش وضعیت اقتصادی کنونی ایران را در برآورد این تاثیر مهم می داند.
فایننشال تایمز گزارش خود را با گفته ای از مصطفی درایتی، یک روحانی اصلاح طلب به پایان می برد که با اشاره به تورم در حال افزایش می گوید: "وقتی قیمت ها به شدت در حال افزایش است القاء چنین تشبیهی تاثیر معکوس بر مردم دارد."

هیچ نظری موجود نیست: