۱۳۸۷ دی ۱۶, دوشنبه

بر اساس فرمان حامد کرزی ، ماشین های که بیش از ده سال عمر دارند ، در افغانستان حق تردد ندارند.


بی بی سی : حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان دستور داده است که برای جلوگیر از آلودگی هوای شهر کابل، وسایط نقلیه کهنه ای را که بیشتر از ده سال عمر دارند، از پایتخت جمع کنند.
کنترل کیفیت بنزین های وارداتی به افغانستان و تامین برق موسسات دولتی و خانه های مردم از دیگر مواردی است که در سخنان آقای کرزی به آن تاکید شده است.
اما نورالدین همدرد رئیس پلیس ترافیک می گوید با آنکه با طرح جمع آوری ماشین های کهنه موافق است، اما اگر مشکلات اقتصادی مردم و میزان بالای بیکاری در این شهر در نظر گرفته نشود، اجرای این طرح سبب افزایش مشکلات مردم درکابل خواهد شد.
مسئولان ترافیک می گویند براساس قوانین افغانستان موترها ( خودرو) های کهنه پس از تعمیر می توانند درشهر رفت و آمد کنند.
به گفته پلیس ترافیک در کابل تنها راه عملی کردن جمع آوری ماشین های کهنه این است که دولت به رانندگان و مالکان تاکسی ها در خرید ماشین های جدید کمک کند.
پلیس ترافیک همچنین می گوید دولت باید امتیاز تاکسی را به صورت رایگان به کسانی که می خواهند ماشین جدیدی را جایگزین تاکسی کهنه خود کنند بدهد.
کارشناسان معتقدند که برای جلو گیری از آلودگی هوا باید راه های دیگری جستجو شود. به گفته این کارشناسان یکی از دلایل آلودگی هوا ورود بنزین بی کیفیت است که بدون نظارت کامل دولت وارد افغانستان می شود.
مصرف چوب و ذغال سنگ برای گرم کردن خانه ها در زمستان از عوامل دیگر آلودگی هوا در شهر کابل است.
مردم شهر کابل در هر 24 بیشتر از 4 ساعت به انرژی برق دسترسی ندارند، از این رو دفاتر دولتی وسازمانهای غیر دولتی و فروشگاه ها برای تامین برق از ماشین های برق کوچک تولید برق (ژنراتور) که بنزین مصرف می کند استفاده می کنند.
شبها شماری از مردم نیز برای روشن کردن فضای خانه خود از این ماشینها استفاده می کنند.
جنگ در سه دهه اخیر بسیاری از تاسیسات و زیر بناهای شهری را در افغانستان نابود کرده است؛ و بطور نمونه کابل پایتخت با جمعیت نزدیک به 4 میلیون نفر، فضای سبز کافی و کانالهای دفع مواد زاید (فاضلاب) ندارد.
افزون بر این شماری زیادی از جاده های کابل خاکی است و عبور و مرور ماشین ها سبب گرد و خاک و در نتیجه آلودگی هوای شهر می شود.
شهر داری در کابل قادر است تنها 30 درصد از کثافاتی را که روزانه در این شهر تولید می شود، جمع آوری و از شهر خارج کند.
این مشکلات در بسیاری از شهرهای دیگر افغانستان نیز کم بیش وجود دارد.
این نگرانی ها در حالی است رییس جمهور کرزی در اجلاسی با اشتراک شمار اعضای کابینه حکومتش تصمیم گرفت تا برای جلوگیری از آلودگی هوای شهر کابل اقدامات جدی صورت گیرد.
کارشناسان به این باورند که این دستور آقای کرزی مانند دستور های قبلی او مبنی بر جمع آوری موانع سیمانی از جاده های کابل و یا جمع کردن گداها از خیابانهای شهرکابل، عملی نخواهد شد.
زیرا به اعتقاد این کارشناسان شمار ماشین هایی که عمر آن بیشتر از ده سال باشد بسیار زیاد است و مردم به سادگی حاضر نیست از ماشین های خود دست بردارند.

هیچ نظری موجود نیست: