۱۳۸۷ دی ۲۸, شنبه

سفر اوباما به واشنگتن از مسیر تاریخی


بی بی سی : باراک اوباما، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، تحت تدابیر شدید امنیتی سفرش با قطار از ایالت پنسیلوانیا به واشنگتن دی سی، پایتخت آمریکا، را انجام کرده است.
او روز سه شنبه این هفته رسما به عنوان رئیس جمهور بعدی آمریکا سوگند یاد خواهد کرد. خانواده آقای اوباما، جو بایدن معاون وی، و نیز شماری از طرفدارانش باراک اوباما را در این سفر سه روزه همراهی کردند.
باراک اوباما سفرش به واشنگتن را از ایستگاه قطاری در شهر فیلادفیای ایالت پنسیلواینا شروع کرد.
این سفر به نوعی تکرار سفر حدود یک و نیم قرن پیش آبراهام لینکلن 16 امین رئیس جمهوری آمریکا به واشنگتن است.
آبراهام لینکلن همیشه الگویی برای باراک اوباما بوده است. اوباما نیز همچون سرمشق خود لینکلن از ایالت ایلینوی آمریکا قدم به کاخ سفید می گذارد.
آبراهام لینکلن رئیس جمهوری بود که نظام برده داری آفریقایی تبارها در آمریکا را ساقط کرد و باراک اوباما به عنوان یک آفریقایی تبار نه فقط برای آبراهام لینکلن احترام زیادی قائل است بلکه به عنوان یک سیاستمدار بر همکاری های فراجناحی با رقبای خود تاکید دارد.
اما برخلاف لینکلن که از ترس ترور شدن توسط دشمنانش به طور پنهانی از ایستگاهی به ایستگاه دیگر سفر کرده بود تا وارد واشنگتن شود، باراک اوباما به طور علنی، با پوشش خبری گسترده مطبوعاتی- اما تحت تدابیر امنیتی شدید- پا به این مسیر گذاشت.
باراک اوباما قبل از ترک فیلادلفیا در ایستگاه قطار درباره مقیاس مشکلات در پیش روی آمریکا صحبت کرد:
"در تاریخ ما معدود نسلی با مشکلاتی با این عظمت روبرو شده. اقتصاد ما با رکود مواجه است. با دو جنگ روبرو هستیم- که باید به یکی از آن ها به طور مسوولانه خاتمه دهیم و دیگری را باید به شکل خردمندانه دنبال کنیم."
انتخاب فیلادلفیا به عنوان مبدا سفر باراک اوباما و خانواده اش به واشنگتن- از اهمیت تاریخی دیگری نیز برخوردار است.
شهر فیلادلفیا محل اعلان رسمی استقلال آمریکا از بریتانیا در قرن 18 میلادی است.
باراک اوباما روز شنبه با اشاره به این واقعیت تاریخی از مردم خواست روحیه کسانی که برای استقلال آمریکا جنگیدند را سرمشق خود قرار دهند.
"ما متوجه ایم که مشکلات عظیمی که با آن ها روبو هستیم به سرعت قابل حل شدن نیستند... اما نباید فراموش کنیم که از اعقاب وطن پرستانی هستیم که در برابر ناباوری همه استقلال آمریکا را اعلان کردند."
باراک اوباما بعد از این سخنرانی با قطار به ایالت دلوور در شمال شرق آمریکا سفر کرد.
آقای اوباما در شهر ویلمینگتون دلوور مورد استبقال جو بایدن معاونش قرار گرفت که به همراه شماری از مردم در ایستگاه قطار جمع شده بودند.
جو بایدن در آنجا گفت: "این یک سفر عادی با قطار نیست، سر آغاز فصل تازه ای است. ما در سخت ترین دوران تاریخمان همیشه رهبری شایسته برگزیده ایم. این بار باراک اوباما به این خاطر انتخاب شده که امید مردم را زنده کند."
اوباما و همراهانش دقایقی پیش وارد شهر واشنگتن شدند.

هیچ نظری موجود نیست: