۱۳۸۷ دی ۱۲, پنجشنبه

ماه محرم آغاز سال جدید هجری قمری


می دانیم که آغاز تاریخ را از یک حادثه مهم شروع می کنند . در شبه جزیره عربستان چون دین خاصی نبود لذا تاریخ درستی نداشتند پس از آنکه ابرهه با لشکرش در کنار مکه بوسیله پرندگاه آسمانی مورد حمله قرار گرفت چون حادثه مهمی بود لذا عربها این را تاریخ قرار دادند و از آن به بعد مثلا می گفتند فلان مسئله دو سال بعد از سال فیل اتفاق افتاد سال فیل را عام الفیل می گفتند.
ابتدای اسلام زمانی که رسول اکرم صل الله علیه و آله و سلم بودند فرصتی پیش نیامد که روی تاریخ فکر کنند.
بعد از رسول اکرم صل الله علیه و آله و سلم در زمان حضرت عمر بود که ایشان به فکر افتادند باید تاریخی اسلامی درست کنند حضرت عمر اصحاب بزرگ پیامبر خدا را جمع نموده و در این مورد مشوره کردند که کدام حادثه مهم زمان رسول خدا را مبدا تاریخ قرار دهند بطور مثال : تولد پیامبر - جنگ بدر و...
نظر همه اصحاب پیامبر این بود که بزرگترین حادثه و اتفاق هجرت پیامبر از مکه به مدینه است وقتی نظر همه متفق شد لذا هجرت پیامبر را آغاز تاریخ اسلامی قرار دادند .
سال هجری بر دو قسم است یکی هجری شمسی که تنها در ایران استفاده می شود و دیگری هجری قمری که در بیشتر کشورهای عربی استفاده می شود.
وقتی می گوییم سال 1387 یعنی 1387 سال از هجرت پیامبر خدا گذشته است.
از اول ماه محرم سال هجری عوض می شود . از روز دوشنبه 9 دی ماه که اول محرم است سال 1429 عوض شد و سال 1430 هجری قمری آغاز گشت.
سال نو بر همه بندگان خوب خدا مبارک باد
حوادث ماه محرم
اول این ماه حضرت عمر رضی الله عنه دومین جانشین رسول خدا به شهادت رسیده است.
در دهم این ماه حضرت حسین رضی الله عنه به شهادت رسیده است.
این حوادث مهم به مسلمانان این نکته را یاد آوری می کنند که زندگی یک مسلمان باید با جهاد و شهادت همراه باشد . حضرت حسین رضی الله عنه در مورد تعریف زندگی فرمودند: ان الحیاه عقیده و جهاد . زندگی یعنی عقیده و جهاد

هیچ نظری موجود نیست: