۱۳۸۷ دی ۳۰, دوشنبه

پاکستان راه تدارکاتی ناتو و ائتلاف را بست


بی بی سی : مقامهای پاکستانی می گویند گذرگاه خیبر را که از راههای اصلی تدارکاتی نیروهای بین المللی در افغانستان شمرده می شود به طور موقت بسته اند.
ارسال تدارکات مورد نیاز نیروهای ائتلاف بین المللی مستقر در افغانستان بیشتر از طریق پاکستان و منطقه خیبر در ایالت سرحد این کشور صورت می گیرد و سه چهارم سوخت مصرفی نیروهای آمریکایی و ناتو از همین راه به افغانستان ارسال می شود.
پیش از این نیز این گذرگاه در چند مورد بسته شده بود و مقامهای پاکستانی می گویند پس از حمله شورشیان مسلح به یک پایگاه نظامی که منجر به کشته شدن یک سرباز شد، این راه را بسته اند.
اخیراً حملات شورشیان به کاروان های تدارکاتی نیروهای بین المللی مستقر در افغانستان در منطقه خیبر افزایش یافته است.
مقامهای منطقه اعلام کرده اند پس از حمله شورشیان به یک پایگاه نظامی، مقررات منع رفت و آمد را در منطقه به اجرا گذاشته اند.
زر پاچا خان، یک مقام محلی گفته است: " ما برای حمله به شورشیان آماده می شویم و در حال حاضر، منع رفت و آمد را در لندی کوتل و جمرود به اجرا گذاشته ایم و مرز هم بسته است."
اخیراً موارد آدم ربایی و همچنین حمله به کامیون ها و محموله های به مقصد افغانستان نیز در منطقه خیبر افزایش یافته است.
دولت پاکستان در ماه دسامبر سال گذشته رفت و آمد کاروان های تدارکاتی در منطقه خیبر را برای حدود یک هفته متوقف کرد.
این اقدام دولت پاکستان پس از آن به اجرا گذاشته شد که شورشیان ۱۲ کامیون و دو خودرو زرهی را در این منطقه ربودند.
مقامهای نظامی نیروهای ناتو و آمریکایی مستقر در افغانستان می گویند در جستجوی یافتن راه دیگری برای ارسال تدارکات به این کشور هستند.
در حال حاضر سوخت مورد نیاز این نیروها با کشتی به بندرکراچی در پاکستان و از آن جا به وسیله کامیون از یکی از دو راه چمن در ایالت بلوچستان و یا خیبر در ایالت سرحد پاکستان به افغانستان منتقل می شود.

هیچ نظری موجود نیست: