۱۳۸۷ دی ۱۸, چهارشنبه

پرخرج ترین حوادث جهان


1- حادثه چرنوبیل : هزینه 200 میلیارد دلار در تاریخ 26 آوریل 1986، فاجعه چرنوبیل رخ داد. انفجار در نیروگاه اتمی چرنوبیل باعث آلودگی بیش از 50 درصد سطح كشور اكراین گردید.1.7 میلیون نفر در این حادثه دچار آسیب شدند.هنوز آثار این حادثه مثل بیماری سرطان و ... باقی مانده است. هزینه پاكسازی و تعمیر و جبران خسارت این حادثه نزدیك به 200 میلیارد دلار برآورد شده است.
2- حادثه شاتل فضایی كلمبیا؛ هزینه 13 میلیارد دلار در تاریخ 1 فوریه 2003، شاتل فضایی كلمبیا در هنگام بازگشت به زمین منفجر شد. علت حادثه سوراخی بود كه 16 روز قبل از حادثه و در هنگام پرواز كلمبیا به سمت فضا در یكی از بال های شاتل ایجاد شده بود. هزینه ای نزدیك به 13 میلیارد دلار برای فرستادن این فضاپیما و مطالعات و تحقیقات انجام شده برای این پرواز صورت گرفته بود. ( به غیر از هزینه خود فضا پیما) . این حادثه پر خرج ترین حادثه سفر تحقیقاتی جهان لقب گرفته است. فقط ایجاد یك حفاظ فلزی دور این نیروگاه نزدیك 2میلیارد دلار خرج برداشته است.
3- نشت نفت از نفتكش Prestige : هزینه 12 میلیارد دلار در تاریخ 13 نوامبر 2002، نفت كش پرستیژ حامل 77000 تن نفت سنگین در نزدیك سواحل اسپانیا دچار حادثه شد. كاپیتان نفت كش از نیروهای ساحلی اسپانیا درخواست كمك كرد. ولی آن ها نفت كش را مجبور كردند كه از سواحل اسپانیا دور شود. بعد از آن بود كه كشتی در طوفان گرفتار شد و سوخت آن در دریا پراكنده شد. هزینه پاكسازی نفت رها شده نزدیك به 12 میلیارد دلار تخمین زده شد.


هیچ نظری موجود نیست: