۱۳۸۷ دی ۲۹, یکشنبه

قدیمی ترین نسخه غزلهای حافظ کشف شد



مهر نیوز : قدیمی ترین نسخه از غزلهای حافظ در کتابخانه بادلیان دانشگاه آکسفورد پیدا شد و در هفته آتی در ایران از آن رونمایی می‌شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین مجموعه غزلیات حافظ که در آخرین روزهای زندگی این شاعر به ثبت رسیده، در کتابخانه بادلیان (Bodleian) دانشگاه آکسفورد کشف شد.
این نسخه ارزشمند به کوشش دکتر علی فردوسی رئیس بخش تاریخ و علوم سیاسی دانشگاه نوتردام دو نامور در کالیفرنیا در کتابخانه بادلیان دانشگاه آکسفورد کشف شده است.
کتاب مذکور از سوی نشر دیبایه منتشر شده و پس از برگزاری آیین رونمایی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
علی فردوسی در این نسخه غزلیات یافت شده را با تمامی نسخ معتبر موجود مقایسه و تصحیح کرده‌ است. این در حالی است که پیش از این قدیمی ترین نسخه‌های غزلیات حافظ‌ یافت شده مربوط به سالهای 803 و 805 هجری قمری بوده و حافظ‌ پژوهان همواره به دنبال نسخه‌ای از دیوان وی بوده‌اند که در زمان حیاتش تحریر شده باشد.
نسخه‌ای که اکنون پیدا شده مربوط به سالهای 791 و 792 هـجری قمری و همزمان با آخرین روزهای زندگی حافظ است.
رونمایی از تنها نسخه غزل‌های حافظ در زمان حیات شاعر
این مجموعه در دل جُنگ شعری است به شناسه‌ (MS.E.D.Clarke Or.24) در کتابخانۀ بادلیان به قلم شخصی به نام علا مرندی یکی از همعصران حافظ که از جمله شامل 49 غزل و یک تک بیت از خواجه شیراز است. این غزلها همگی (شاید به استثنای پنج غزل) در هنگام حیات شاعر به ثبت رسیده اند.
به همین مناسبت نشر دیبایه و فرهنگسرای نیاوران با برپایی "جشنهای حافظ" ضمن گرامیدشت رویداد فوق و معرفی این نسخه گرانبها از قدر و منزلت و جایگاه این شاعر بزرگ تجلیل خواهد کرد. برنامه مذکور عصر دوشنبه هفتم بهمن ماه در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران برپا می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست: