۱۳۸۷ دی ۲۵, چهارشنبه

پخش برنامه های تلویزیون بی بی سی فارسی آغاز شد


بی بی سی : تلویزیون فارسی بی بی سی امروز چهارشنبه ۲۵ دی ماه از ساعت پنج عصر به وقت تهران و ساعت شش به وقت کابل، فعالیت خود را از استودیوی لندن آغاز کرد.
این تلویزیون روزانه هشت ساعت برنامه برای مخاطبان فارسی زبان خود در ایران، افغانستان، تاجیکستان آسیای مرکزی، خاورمیانه و اروپا پخش می کند.
خبر، محور برنامه های این تلویزیون تازه و تقریبا نیمی از برنامه های تلویزیون فارسی را تشکیل می دهد. در کنار برنامه های خبری، برنامه های تازه، متنوع و تحلیلی نیز پخش خواهد شد.
مدیران تلویزیون فارسی بی بی سی می گویند که در برنامه های خبری از رویدادهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی جهان تصویری ساده و روشن ارائه می شود و این تلویزیون به دنبال ارائه تصویری دقیق از تحولات جهان به خصوص ایران، افغانستان و تاجیکستان است.
در طول پخش برنامه ها، هر ساعت یک بولتن خبری پخش می شود که مدت آنها متفاوت است. برنامه های خبری در ساعات اولیه، نیمه ساعته است ولی در ساعت ده شب به وقت تهران، یک بولتن خبری یک ساعته به نام "۶۰ دقیقه" پخش می شود که نگاهی عمیق تر به رویدادهای و تحولات جهان دارد.
برنامه های هفتگی
تلویزیون فارسی بی بی بی سی علاوه بر پخش خبر، برنامه های هفتگی نیز دارد. برنامه "صفحه ۲" ، "به عبارت دیگر"، "خبرنگاران" و "ورزش ۷" از جمله برنامه های هفتگی تلویزیون است.
برنامه صفحه ۲ یک برنامه تحلیلی و سیاسی است که در آن رویدادهای سیاسی با حضور کارشناسان و تحلیلگران بررسی می شود. برنامه "به عبارت دیگر" مصاحبه ای نیمه ساعته است با یک چهره مشهور و معروف. در برنامه"چهره ها" نیز هر بار زندگی و کارنامه حرفه ای یک چهره سرشناس با حضور خود وی بررسی می شود.
برنامه "خبرنگاران" نیز منتخبی از بهترین گزارش های خبرنگاران بخش فارسی بی بی سی و دیگر بخش های بی بی سی است که در نقاط مختلف دنیا تهیه می شود.
"ورزش ۷ " نیز یک برنامه ورزشی است که به تحلیل و تفسیر خبرهای ورزشی هفته می پردازد.
برنامه های دیگری نظیر "کلیک"، "تماشا"، "اکران"، "امروزی ها"، "بلور بنفش" و "از نزدیک" نیز در طول هفته پخش می شود که به کامپیوترو فن آوری های تازه، سینما، جوانان و موسیقی اختصاص دارد.
دنیای تازه فارسی زبانان
تلویزیون فارسی بی بی سی در کنار رادیو و وبسایت، اخبار را در اختیار نزدیک به ۱۰۰ میلیون فارسی زبان در کشورهای ایران، افغانستان و تاجیکستان قرار می دهد.
تلویزیون فارسی بی بی سی بخشی از سرویس جهانی بی بی سی است و سومین شبکه تلویزیونی بعد از شبکه تلویزیونی انگلیسی و عربی به حسابی می آید.نایجل چپمن، رئیس سرویس جهانی بی بی سی، راه اندازی تلویزیون فارسی بی بی سی را رویدادی بسیار مهم برای بی بی سی و برای مخاطبان منطقه ارزیابی می کند و می گوید: "این شبکه با استفاده از قدرت تلویزیون، دنیا را به بینندگان خود عرضه می کند و بدین ترتیب نیازهای مخاطبانی را برآورده می کند که به ما می گویند می خواهند به سرویس های با کیفیت خبری و اطلاع رسانی بی بی سی بیشتر دسترسی داشته باشند."
به گفته آقای چپمن، بی بی سی می خواهد این شبکه تلویزیونی معیارهای تازه ای را در عرصه پخش برنامه های تلویزیونی به زبان فارسی پدید آورد.
برای پوشش دقیق تر اخبار و تحولات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، خبرنگاران تلویزیون فارسی بی بی سی در نقاط مهم دنیا از جمله بیروت، دوشنبه، اسلام آباد، استانبول، بیت المقدس، کابل و واشنگتن بصورت دایم مستقر شده اند.
خبرنگاران و تهیه کنندگان تلویزیون فارسی بی بی سی، در کنار همکاران خود در رادیو و وبسایت، سعی دارند اخبار، اطلاعات، گزارش ها و تحلیل های دقیق، بی طرف، مستقل و متوازن را از منظری جهانی به مخاطبان عرضه کنند.
بهروز آفاق، رئیس منطقه آسیای سرویس جهانی بی بی سی می گوید: "پاسخگویی به نیازها و دغدغه های مخاطبان، محور اصلی کار سرویس چند رسانه ای بی بی سی فارسی است. بی بی سی فارسی، سبکی معاصر دارد و اصول خبرنگاری اش مستقل و نافذ است."
تلویزیون فارسی بی بی سی از منابع بی بی سی برای گردآوری اخبار در سراسر جهان، استفاده می کند که بیش از ۲۰۰ خبرنگار در بیش از ۷۰ دفتر خبری در دنیا دارد.

هیچ نظری موجود نیست: