۱۳۸۷ بهمن ۲, چهارشنبه

اوباما 'دستور بستن گوانتانامو را صادر می کند' و ادای سوگند دوباره


بی بی سی : انتظار می رود باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به زودی با امضای یک فرمان دولتی دستور بستن بازداشتگاه خلیج گوانتانامو را صادر کند.
پیش نویس این دستور که روز چهارشنبه توزیع شد همچنین خواستار متوقف شدن محاکمات نظامی در این زندان می شود.
مظنونان تروریستی اکنون سالهاست بدون محاکمه در این بازداشتگاه دریایی نگاهداری شده اند. البته شمار زیادی از آنها یا تحویل کشورهای خود شده یا آزاد شده اند.
انتظار می رود دستورات جداگانه ای برای ممنوعیت بازجویی های خشن و بازبینی بازداشت مظنونان تروریستی صادر شود.
آقای اوباما در نخستین روز پرمشغله کاری خود همچنین فرامینی دولتی در مورد مقررات اخلاقی حاکم بر رفتار دولت و شفافیت در عملکرد دولت صادر کرد. این تدابیر شامل مهار لابی گری و همچنین طرح توقف افزایش حقوق خدمه ارشد کاخ سفید است.
رئیس جمهوری جدید آمریکا که روز سه شنبه زمام امور را به دست گرفت گفت او "یک عصر تازه شفافیت" در عملکرد دولت را آغاز می کند. این ظاهرا واکنشی است به آنچه پنهانکاری های دولت جورج بوش در امور کاخ سفید و اداره امور دولت تلقی می شد.
آقای اوباما در ادامه روز چهارشنبه قرار بود درباره بحران اقتصادی - و همچنین دو جنگ عراق و افغانستان - با مشاوران خود گفتگو کند.
ادای سوگند دوباره
آقای اوباما روز چهارشنبه برای دومین بار سوگند ریاست جمهوری یاد کرد که علت آن این بود که در جریان مراسم تحلیف در روز سه شنبه کلماتی در متن سوگند جابجا ادا شده بود.
کاخ سفید گفت که این مراسم برای به خرج دادن حداکثر احتیاط انجام شده است.
روز چهارشنبه همچنین سنای آمریکا انتصاب هیلاری کلینتون در پست وزارت خارجه را تایید کرد.
سناتورها پیشتر شش عضو کابینه دولت آقای اوباما، از جمله پست جانت ناپولیتانو، به عنوان وزیر امنیت داخلی و استیون چو به عنوان وزیر انرژی را تائید کرده بودند.
آقای اوباما گفته است که شفافیت را بر عملکرد دولتش حاکم خواهد کرد
پیش نویس دستور مربوط به بستن بازداشتگاه خلیج گوانتانامو در کوبا روز چهارشنبه توسط دولت اوباما منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری رویتر در این پیش نویس آمده است: "مرکز بازداشتگاهی گوانتانامو برای افرادی که مشمول این دستور هستند در اولین فرصتی که عملی باشد بسته خواهد شد، که نباید بیش از یک سال از زمان صدور این دستور طول بکشد."
این پیش نویس می گوید که هرکسی که هنگام بسته شدن این بازداشتگاه همچنان تحت بازداشت باشد "به کشور خود بازگردانده شده، آزاد شده، به کشوری ثالث منتقل شده یا به بازداشتگاهی دیگر در ایالات متحده منتقل خواهد شد."
یک مقام کاخ سفید به شرط فاش نشدن نامش گفت که این دستور روز پنجشنبه امضا خواهد شد.
آقای اوباما بارها قول بستن گوانتانامو را داده است جایی که 250 زندانی متهم به فعالیت های تروریستی در آن نگاهداری می شود.
او پیشتر به عنوان یکی از اولین اقدامات خود پس از ورود به کاخ سفید خواستار تعلیق محاکمات در گوانتانامو، تا مدت 120 روز شده بود.
روز چهارشنبه قضات نظامی به درخواست آقای اوباما چندین محاکمه مظنونان تروریستی در آنجا را متوقف کردند. یک محاکمه شامل چندین مرد می شد که در ارتباط با حملات 11 سپتامبر 2001 متهم بودند.
جاناتان بیل، گزارشگر بی بی سی در گوانتانامو می گوید روند حقوقی مورد استفاده در گوانتانامو به طور گسترده مورد انتقاد بوده است چون ارتش آمریکا تا کنون نقش زندانبان، قاضی و هیئت منصفه را همزمان ایفا کرده است.
گزارشگر بی بی سی می گوید با این حال تعطیل کردن گوانتانامو کار ساده ای برای آقای اوباما نخواهد بود. هنوز در ارتباط با این که چه مکانی برای محاکمه زندانیان ترخیص شده، امن است تردیدهایی وجود دارد.

هیچ نظری موجود نیست: