۱۳۸۷ دی ۲۱, شنبه

خالد مشعل: بخت صلح از بین رفت


بی بی سی : خالد مشعل رهبر تبعیدی حماس گفت جنگ در غزه بخت دستیابی به هرگونه توافق با اسرائیل را از بین برد.
او در یک نطق تلویزیونی از سوریه، پیشنهاد استقرار نیروهای بین المللی حافظ صلح در غزه را که توسط محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی و جنبش رقیب فتح مطرح شده بود، رد کرد.
آقای مشعل گفت حماس در صورت عملی شدن چنین پیشنهادی نیروهای خارجی را بعنوان اشغالگر تلقی خواهد کرد.
خالد مشعل گفت آتش بس تنها در صورتی محقق خواهد شد که اسرائیل فورا بمباران غزه را متوقف کند، به حصر غزه پایان دهد و نیروهای خود را از این ناحیه خارج نماید.
در حال حاضر نمایندگان هر دو جناح فتح و حماس برای گفتگو درباره طرح پیشنهادی مشترک آتش بس که توسط مصر و فرانسه ارائه شده در قاهره هستند.
"گاز فسفر علیه غیرنظامیان"
در همین حال بمباران غزه توسط اسرائیل کماکان ادامه دارد و بر اساس گزارش ها از غزه در اثر گلوله باران سنگین تانک های اسرائیلی و حملات هوایی در اوایل صبح یکشنبه 11 ژانویه حداقل سه فلسطینی کشته و ده ها نفر دیگر مجروح شده اند.
امدادگران فلسطینی می گویند پرتاب گلوله های خمپاره فسفر از سوی نیروهای اسرائیلی در روستای مرزی خوزا در شرق اردوگاه پناهندگان خان یونس باعث مجروح شدن حداقل 50 نفر شده است.
بر اساس قوانین بین المللی استفاده از این نوع تسلیحات علیه غیرنظامیان ممنوع است.
یک سخنگوی ارتش اسرائیل قاطعانه گزارش در این باره را رد کرد و گفت تسلیحات استفاده شده از سوی نیروهای اسرائیلی از قوانین بین المللی تبعیت می کنند.
پیشتر اسرائیل اعلامیه هایی را از آسمان بر فراز نوار غزه فرو ریخت که در آن به ساکنان این منطقه هشدار داده شده بود که عملیات ارتش اسرائیل در سرتاسر این منطقه تشدید خواهد شد.
همچنین در این اعلامیه ها غیرنظامیان فلسطینی از نزدیک شدن یا حضور در ساختمان هایی که حماس از آنها استفاده می کند بر حذر داشته شده اند.
اعتراض فراگیر مردمی
هایدپارک لندن صحنه برگزاری تظاهراتی علیه جنگ در غزه بود که شب هنگام مقابل سفارت اسرائیل به خشونت گرایید
چندین شهر اروپایی صحنه برگزاری تظاهراتی بر علیه جنگ در غزه بوده است.
ده ها هزار نفر در پاریس، برلین، آتن و سارایوو به تظاهرات پرداختند و در برخی نقاط تظاهرات به خشونت کشیده شد.
در لندن تظاهرات در نزدیکی سفارت اسرائیل به خشونت گرایید و تظاهکنندگان با پلیس درگیر شدند.
افسران پلیس حاضر در صحنه درگیری که تجهیزات مقابله با شورش را در اختیار داشتند و با پلیس اسب سوار همراهی می شدند با گروهی چند صد نفره از معترضان که سنگ پرتاب می کردند و پنجره ها را می شکستند برخورد کرد.
پلیس شمار شرکت کنندگان در تظاهرات اعتراض به اقدام های اسرائیل علیه غزه که مسیر آن از مرکز لندن عبور می کرد را حدود 25 هزار نفر اعلام کرد.

هیچ نظری موجود نیست: