۱۳۸۷ دی ۱۷, سه‌شنبه

رشد تشیع در افغانستان و نقش ایران


بی بی سی : روزنامه واشنگتن پست از رشد اعتقاد به اصول تشیع در افغانستان خبر داده است و از نگرانی برخی رهبران سنی از نقش ایران در این رشد نوشته است.
این روزنامه به مناسبت آغاز ماه محرم و برگزاری مراسم عزاداری شیعیان در این ماه در گزارشی به بررسی شرایط زندگی پیروان این مذهب پرداخته است.
پملا کانستبل گزارشگر واشنگتن پست با توصیف شرایط پایتخت افغانستان که "پرچم های سیاه در گذرگاه های آن نصب شده و صدای نوحه همراه با ریتم کند زنجیر زنی از بلندگوهای آن پخش می شود" برای خوانندگان خود توضیح داده که این موارد از نشانه های یک عزاداری 10 روزه در میان پیروان مذهب شیعه در سرتاسرجهان است که به یاد امام سوم شیعیان به "خودزنی" می پردازند.
اما برای خبرنگار این نشریه آمریکایی این نکته جالب بوده که مراسم عزاداری محرم در شرایطی مورد قبول سیاسی قرار گرفته که مسلمانان این کشور عمدتا سنی هستند و شیعیان در چند مقطع در تاریخ این کشور تحقیر و سرکوب شده اند که این روزنامه آن را "نشانه ای قابل توجه از ظهور سریع تشیع تحت لوای هفت سال حکومت دموکراتیک" در افغانستان دانسته است.
واشنگتن پست به نقل از سید حسین عالمی بلخی، روحانی شیعه و نماینده پارلمان این کشور شرایط موجود برای شیعیان افغانستان را "بهترین در تاریخ" ذکر می کند و یادآوری می کند که اکنون حق برگزاری مراسم مذهبی شیعه در قانون اساسی ذکر شده است.

هیچ نظری موجود نیست: