۱۳۸۷ بهمن ۲, چهارشنبه

آغاز کار اوباما: گوانتانامو در اولویت

دویچه وله: باراک اوباما رئیس‌جمهور تازه آمریکا در نخستین روز کار خود فرمان توقف محاکمه ۲۱ زندانی گوانتانامو را صادر کرد. همزمان، هماهنگ‌ کننده روابط آلمان و آمریکا گفت که آلمان باید آماده پذیرش زندانیان پیشین گوانتانامو باشد.
از زمان پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، رسانه‌های گروهی پیش بینی می‌کردند که او با ورود به کاخ سفید، قدم‌های مهمی برای ترمیم وجهه بین‌المللی ایالات متحده آمریکا بردارد. رئیس‌جمهور جدید، که برنامه ادای سوگند و ورود او به کاخ سفید، با شرکت صدها هزار آمریکائی، به جشنواره‌ای کم نظیر تبدیل شد، در نخستین ساعات آغاز رسمی کار خود نشان داد که این پیش‌بینی‌ها بی‌اساس نبوده است.

اباما، شب گذشته هنگامی که همراه با همسرش میشل در یکی از ده‌ها بالماسکه شرکت کرد، با لحنی مصمم به حاضران گفت: «امشب جشن می‌گیریم. فردا کار آغاز خواهد شد». بامداد امروز ( سه شنبه ۲۱ ژانویه- ۲ بهمن) شبکه خبری سی ان ان و بسیاری دیگر از خبرگزاری‌ها گزارش دادند که اوباما چند ساعت پس از آغاز مسئولیت خود، فرمان توقف ۲۱ محاکمه ۲۱ جاری در اردوگاه گوانتانامو را، صادر کرده است. خبرگزاری‌ها این اقدام را نخستین قدم در راه بستن اردوگاه گوانتانامو دانستند.

شکنجه‌ در گوانتانامو

نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق‌بشر، در سال‌های اخیر، بارها دولت جورج بوش را به اعمال شکنجه و رفتارهای غیرانسانی در گوانتانامو متهم کردند. حتی حدود یک ماه پیش یک قاضی زن، که از سوی وزارت دفاع مسئولیت کنترل دادگاه نظامی گوانتانامو را به عهده داشت، رسما اعتراف کرد که در این زندان شکنجه‌های ضدانسانی اعمال شده است.

کشف رفتارهای ضدانسانی با زندانیان گوانتانامو در کوبا و ابوغریب در عراق، وجهه بین‌المللی ایالات متحده آمریکا را، در دوران پس از حمله نظامی به عراق، به شدت خراب کرد. اکنون، باراک اوباما با صدور فرمان توقف محاکمات گوانتانامو، نشان داده است که ترمیم وجهه کشورش، برای او در اولویت قرار دارد.

آشتی با جهان اسلام؟

اما نخستین اقدامات اصلاحی اوباما، تنها به صدور این فرمان محدود نمی شود. به گزارش شبکه‌های خبری، در برنامه کار امروز اوباما، دیدار با مشاوران امنیتی و برجسته‌ترین نمایندگان ارتش آمریکا گنجانده شده است. در این دیدارها، قرار است استراتژی نوین آمریکا در عراق و افغانستان مورد بررسی قرار گیرد.
Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: وزیر کشور آلمان مخالف انتقال اسرای گوانتانامو به آلمان است : «ایجاد اردوگاه گوانتانامو خطائی بوده که نتایج آن را نیز باید آمریکا بپذیرد»
اوباما، دیروز در نخستین سخنرانی خود پس از ادای سوگند اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا جایگاه خود را به عنوان نیروی صلح خواهد یافت و برخوردی نو با جهان اسلام در پیش خواهد گرفت. با توجه به اظهارات پیشین اوباما، تنظیم برنامه بازگشت نیروهای آمریکائی از عراق و کمک به ثبات افعانستان، بخشی از استراتژی نوین آمریکا خواهد بود.

محاکمات عادی برای متهمان ترور

به گزارش شبکه خبری سی ان ان، فرمان توقف محاکمات گوانتانامو به صورت شفاهی به رابرت گیتس وزیر دفاع ابلاغ شده است. به موجب این فرمان، محاکمات برای ۱۲۰ روز متوقف می‌شود. در این مدت، دولت جدید انطباق این محاکمات را با موازین حقوقی مورد بررسی قرار می‌دهد. اوباما، در جریان مبارزات انتخاباتی خود اعلام کرده بود که در صورت پیروزی، گوانتانامو را خواهد بست و متهمان مستقر در آن، در دادگاه‌های عادی آمریکا محاکمه خواهند شد.

در حال حاضر هنوز ۲۴۵ نفر در گوانتانامو زندانی هستند. این گروه از هفت سال پیش بدون کیفرخواست و محاکمه در زندان به سر برده‌اند.

همکاری آلمان برای حل مساله گوانتانامو

بلافاصله پس از انتشار خبر توقف محاکمات گوانتانامو، کارستن فوگت هماهنگ‌کننده دولتی همکاری‌های آلمان و آمریکا، در تماس با رادیو آلمان اعلام کرد که در صورت درخواست آمریکا، برلین باید برای پذیرش زندانیان پیشین گوانتانامو آماده شود. آقای فوکت که عضو حزب سوسیال دموکرات است، گفت: «گوانتانامو در واقع مشکل خود آمریکا است، اما آلمان هم به حل این مشکل علاقمند است». سیاستمدار آلمانی در عین‌حال پذیرش زندانیان گوانتانامو را به شرطی عملی دانست که این کار برای آلمان مشکل امنیتی ایجاد نکند.

اما آقای شویبله وزیر کشور آلمان، از حزب دموکرات مسیحی، در گفت‌وگوئی با فرانکفورتر روندشاو گفت که آلمان یا هر کشور دیگر اتحادیه اروپا دلیلی برای پذیرش زندانیان سابق گوانتانامو ندارند. وی افزود: «اگر آزاد شدگان بر اساس منشور حقوق بشر امکان بازگشت به کشورشان را نداشته باشند، باید در آمریکا بمانند. ایجاد اردوگاه گوانتانامو خطائی بوده که نتایج آن را نیز باید آمریکا بپذیرد».

هیچ نظری موجود نیست: