۱۳۸۷ بهمن ۱, سه‌شنبه

اوباما نخستین رئيس جمهور سیاهپوست آمریکا


باراک اوباما سوگند ياد کرد و رسما رئيس جمهور آمريکا شد. اوباما به عنوان نخستين رئيس جمهور سياهپوست آمريکا هدايت سکان کاخ سفيد را برعهده گرفت.
در مراسم اداي سوگند اوباما سه رئيس جمهور پيشين يعني بیل کلينتون، بوش پدر و جیمی کارتر به همراه اعضاي کنگره، اعضاي کابينه اوباما، مقامات نظامي، سياسي، مذهبي، قضائي آمريکا و شخصيت هاي بين المللي حضور داشتند.
اوباما هنگام اداي سوگند دست خود را بر روي همان انجيلي گذاشت که ابراهام لينکلن در مراسم اداي سوگند در سال 1861 به آن سوگند خورد.
ابراهام لينکلن براي اوباما شخصيتي مهم محسوب مي شود چون وي در خلال يکي از حساسترين دوران تاريخ آمريکا يعني جنگ داخلي اين کشور رئيس جمهور بود و با لغو نظام برده داري سياهيان آمريکا را يوغ بردگي نجات داد.
متن سوگند نامه روساي جمهوري آمريکا از زمان شکل گيري اين کشور تا کنون تغيير نکرده است.
حدود دو ميليون نفر از مردم آمريکا از گوشه و کنار اين کشور در واشنگتن که حدود ششصد هزار نفر جمعيت بيشتر ندارد گرد آمده بودند تا از نزديک شاهد اين مراسم باشند.
تدابير شديد امنيتی برای مراسم تحليف اوباما
عمليات امنيتي بي سابقه اي در داخل و اطراف واشنگتن براي مراسم تحليف باراک اوباما نخستين رئيس جمهور سياه پوست آمريکا در روز سه شنبه به اجرا در آمده است.
رويتر برخي از آمار و ارقام را در مورد اقداماتي که براي اين مراسم اتخاذ شده، به شرح زير اعلام کرده است:
به رغم اينکه وزارت امنيت داخلي آمريکا اعلام کرده تهديدي در مورد حمله احتمالي در جريان برگزاري اين مراسم دريافت نکرده ولي در عين حال از آمادگي خود براي مقابله با هرگونه حمله خبر داده است.
سرويس مخفي که مسئوليت محافظت از رئيس جمهور منتخب آمريکا را برعهده دارد، بر تدارکات امنيتي نظارت داشته و مارک ساليوان رييس کارکشته اين سازمان گفته است مراسم امروز بزرگترين مراسمي است که وي تاکنون شاهد آن بوده است.
حدود چهار هزار مامور پليس شهر واشنگتن در کنار چهار هزار نيرو از نود و شش نهاد ديگر برقراري نظم و قانون از سراسر آمريکا در اين شهر مستقر شده اند. اعضاي سرويس مخفي، اف بي اي و پليس کنگره نيز در طول اين مراسم مشغول به کار خواهند بود. در مجموع سي و دو هزار نيروي نظامي نيز در اين مراسم حضور خواهند داشت يا به حال آماده باش در آمده اند.
اقدامات امنيتي همچنین شامل تشديد گشت زني در آسمان بر فراز پايتخت آمريکا و رودخانه هاي همجوار اين شهر، بسته شدن پل ها و منطقه بزرگي از مرکز شهر واشنگتن به روي خودروها است.
سرويس مخفي از استفاده اوباما از خودروي ليموزين زرهي پيشرفته اي در طول دوران رياست جمهوري وي خبر داده است. به رغم اينکه طراحي اين خودرو مخفي نگه داشته شده ولي اين ليموزين احتمالا در برابر انفجار مقاوم است.
همه صدها هزار تني که در مسير راهپيمايي بين ساختمان کنگره و کاخ سفيد حضور مي يابند و همچنين بيست و چهار هزار تني که در مراسم تحليف اوباما شرکت مي کنند، مورد بررسيهاي امنيتي قرار می گیرند.
اقلامي که در مسير راهپيمايي ممنوع اعلام شده است، شامل دوچرخه، حيوانات، کيف کول پشتي و دستگاه هاي خنک کننده است. اين در حاليست که حمل سلاح، مهمات و مواد منفجره نيز بطور قطع ممنوع است. به همراه داشتن چتر نيز در داخل مناطقي که ورود به آن نياز به بليط دارد، ممنوع اعلام شده است.

هیچ نظری موجود نیست: