ه‍.ش. ۱۳۸۷ دی ۲۵, چهارشنبه

آغاز به کار شبکه تلویزیون فارسی بي بي سي


كيوان عظيمي
همزمان با اغاز به کار شبکه تلويزيون فارسي بي بي سي، که از بعداز ظهر امروز با هشت ساعت برنامه شروع خواهد شد، سخنگوی وزارت خارجه نوشته ها و ادعاهای قبلی سایت های جناح راست و هوادار دولت را پس گرفت و اظهار داشت کسی در ارتباط با این شبکه دستگیر نشده و و دفتر بی بی سی در تهران هم از افراد دیگری بهره نگرفته است.سه هفته پیش، به دنبال حملات تند مدیران وزارت ارشاد به تلویزیون فارسی بی بی سی ، سایت ها و روزنامه های جناح راست و روزنامه دولت در خبرهای هم شکل ادعا کردند که کسانی به نام های دیگری در هتل نام نویسی کرده و برای این شبکه خبر جمع آوری می کردند. حتی یکی از آن ها خبر از دستگیری هائی هم داده بود.در ادامه تبلیغات دولتی تند و حملات برنامه ریزی شده به بی بی سی، عباس سليمي نمين هم به عنوان مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران وارد بازی شد و اين شبکه را با سازمان اينتليجنس سرويس مرتبط دانست و از مردم خواست از سفر به انگلستان خودداري کنند.عباس سليمي نمين که خود تحصیل کرده بریتانیاست و سابق مدیریت کیهان هوائی را با خود دارد که همزمان با اخراج گروه محمد نصیری از کیهان ، این سمت را از دست داد و اینک مدير مسول روزنامه انگليسي زبان تهران تايمز است به خبرگزاری فارس گفت:" خوشبختانه مردم ما نقش بي بي سي را به خوبي مي شناسند، مردم به خوبي مي دانند که آن ها در کودتاي 28 مرداد حاکميت ملي ما را نقض کردند. آن ها نفت ما را به غارت برده و در حقيقت مي دزديدند؛ با استفاده از خط لوله اي که مخفيانه به خاک عراق کشيده بودند. ما در سال هاي 1299 و 1332 لطمات زيادي را از جانب آن ها متحمل شده ايم. ما بايد تحرکات دشمن را با دقت زير نظر داشته باشيم هر چند ضعيف باشد و هرگز غفلت نکنيم. آن ها مي خواهند با اين پروژه زمينه اختلافات قومي را فراهم آورند و دعواي شيعه و سني راه بياندازند. هيچ کشوري مانند انگليس در طول تاريخ به دعواي شيعه و سني دامن نزده است."سليمي نمين سپس از "مقامات سياسي و روحاني" خواسته است که سفرهاي خود را به انگلستان حذف کنند؛ زيرا: "خوشبختانه در داخل کشور امکانات پزشکي مطلوبي وجود دارد که سفر معالجاتي به انگليس را منتفي مي کند. با اين اقدامات و تحريم کالاهاي انگليسي مي توانيم زشتي اقداماتشان را به آن ها يادآوري کنيم. مردم آفريقاي جنوبي در دوره آپارتايد با تحريم گسترده کالاها و خدمات انگليس آن ها را متوجه اقداماتشان کردند و باعث شدند که اين کشور ديگر نتواند از آپارتايد حمايت کند."گفتنی است روزنامه های کیهان و جمهوری اسلامی سه سال پیش همزمان با بیماری آیت الله علی سیستانی و اعزام وی به لندن، در مقالاتی همین پیشنهادها را مطرح کرده و حتی دفتر این مرجع تقلید را متهم کرده بودند که ارتباطات مشکوک دارند، اما رهبر مذهبی شیعیان عراق بدون توجه به این گفته ها در لندن مراجعه کرد و به نجف بازگشت. عباس سلیمی نمین همچنين در مورد چرايي راه اندازي شبکه فارسی بی بی سی و ارتباط آن با اينتليجنس سرويس، مستند به سندی که تازگی ها در لندن منتشر شده است گفت "در 28 مرداد سال 1332 اين شبکه نقش خيانت آميزي را ايفا کرد و به عنوان بازوي اينتليجنت سرويس عمل نمود بنابراين بي بي سي فقط در خدمت وزارت خارجه انگليس نبوده است و به سرويس اطلاعاتي اين کشور، اينتليجنت سرويس هم خدمات ارائه مي کند که داخل و خارج را نيز شامل مي شود."اما دو هفته بعد از این تبلیغات روز دوشنبه زماني که خبرنگاران از سخنگوي وزارت خارجه خواستند موضع رسمي دستگاه سياست خارجي ايران رادر قبال شبکه فارسي بي بي سي اعلام کند او ضمن آن که گفت مساله رسانه های خارجی مربوط به وزارت ارشاد است با تکذيب خبر همکاري افرادي خارج از چارچوب فعاليت هاي خبرنگاري گفت: "وزارت خارجه بر طي شدن فرآيند قانوني به طور جدي در اين خصوص تاکيد دارد."قشقاوی افزود: "در گفت وگويي که وزارت ارشاد با مسوول دفتر بي بي سي انگليس در تهران داشت آن ها هرگونه حضور نيروهايي غير از خود را در ايران براي فعاليت هاي ديگر تکذيب کردند."قشقاوي ادامه داد: "در گفت وگوي صورت گرفته مشخص شده است غير از نيروهاي آنها( بي بي سي ) افراد ديگري قرار نيست فعاليت کنند."قشقاوي همچنين گفته بود که "افکار عمومي ايران به خاطر رويکردهاي غلط شبکه بي بي سي در خصوص غزه با حساسيت ويژه يي تحرکات آنها را مورد توجه قرار داده است و با فشاري که مجلس و افکار عمومي ايران وارد کرده است، همکاري هايي که با بي بي سي فارسي انجام مي شود با حساسيت ويژه يي مورد توجه قرار مي گيرد."به دنبال اين سخنان و پس از آنکه وزارت ارشاد با راه اندازي دفتر خبري اين شبکه فارسي زبان در ايران مخالفت کرد، روزنامه ايران، ارگان رسمي دولت احمدي نژاد ديروز نوشت: "تحقيقات نشان مى‌دهد راديوي فارسى زبان بى‌بى‌سى هم دقيقاً با نفوذ مستقيم بهائيان ايرانى تبار راه اندازى شده و در طول اين سال ها سعى کرده زمينه روانى را براى اجراى سياست هاى دولت بريتانيا در ايران فراهم کند."ارگان رسمي دولت همچنين مدعي شد که "حتى در دوره اخير هم نفوذ بهائيان در اين رسانه کمتر نشده و همچنان محورى است."روزنامه ايران افزوده: "اکنون اگرچه از پشت پرده راه اندازان و سياستگذاران اين شبکه تلويزيونى اطلاعات دقيقى در دست نيست اما نگاهى به پرونده نسخه راديويى وابسته به اين بنگاه مى‌تواند رمزگشايى از آنچه ناگفته است و احتمالاً مخفى خواهد ماند، نمايد."به نوشته اين روزنامه "توجه به تمرکز رهبرى بهائيان در سرزمين فلسطين، از ارتباط وسيع بى بى سى فارسى، رژيم صهيونيستى و اپوزيسيون سياسى نظام پرده برمي دارد."
منبع:روز آنلاین

هیچ نظری موجود نیست: