۱۳۸۷ اسفند ۱۵, پنجشنبه

خطرناکترین و خوشمزه‏ترین‏ خوردنیها!!!

شاید بعضی غذاها مستقیما پس از مصرف اثراتی منفی خود را نمایان نکنند ولی مطمئن باشیم که این گروه از غذاها در دراز مدت، آثاری سوء را بدنبال خواهد داشت.
بعضی از ما متاسفانه فکر می‏کنیم که سلامتی در اعتدال است و چنانچه از هرچیز به اندازه اعتدال مصرف شود دیگر هیچ ضرری نخواهد داشت و بدن پاسخی منفی نشان نخواهد داد؛ اما واقعا اینطور نیست. بعضی غذاها یعنی دست و پنجه نرم کردن با مریضی و سرطان! شاید بعضی غذاها مستقیما پس از مصرف اثراتی منفی خود را نمایان نکنند ولی مطمئن باشیم که این گروه از غذاها در دراز مدت، آثاری سوء را بدنبال خواهد داشت و بهتر است که میانه‏روی در این رفتار را کنار گذارده و کمی به فکر سلامتی خود باشیم. با خود نگوییم “یک بار در ماه چیزی نمی‏شود!”

در اینجا به ۷ مورد از این غذاها اشاره می‏شود (با اینحال که از ۷ مورد بسیار بیشتر است)
۱– نوشابه گازدار
یک بطری متوسط نوشابه گازدار شامل ۱۰ قاشق چایخوری شکر، ۳۰ تا ۵۵ م.گ کافئین، مقادیری افزودنیهای صنعتی و رنگ و نمک می‏باشد که نوشابه‏های رژیمی برخلاف نامشان به دلیل طعم دهنده‏های مصنوعی خاص، شاید بسیار خطرناکتر از نوشابه‏های گازدار طبیعی باشند. مشکل اصلی اینجاست که این نوع نوشابه‏ها تبدیل به عضو جدانشدنی رژیم غذایی بعضی خانواده‏ها شده است. بر اساس تحقیقی در مجله Pediatrics، مشخص گردیده که بین ۵۶ تا ۸۵ درصد کودکان به طور متوسط روزانه ۱ بطری و ۲۰% جوانان و نوجوانان بطور متوسط روزانه ۱ بطری نوشابه گازدار مصرف می‏کنند.
همانطور که Center for Science in the Public Interest) CSPI) اشاره نموده است، خانواده‏ها و مسئولین می‏بایست مصرف این نوشابه‏ها را به حالت اصلی خود که همانا جهت مصارف درمانی در موقعیت‏های خاص (مثلا مشکل معده و …) بوده است بازگردانند. این گروه آمریکایی قبلا نیز بیانیه‏ای را مبنی بر اینکه خطر مصرف نوشابه‏های گازدار همچون مصرف سیگار باید عنوان شود، به سازمان غذا و داروی سازمان ملل ارائه داده‏اند. (خطراتی از جمله دیابت، اضافه وزن و مشکلات دهان و دندان و معده).
۲ – چیپس و سیب زمینی سرخ شده
این خوردنی دوست داشتنی بخصوص در میان نسل جوان، شامل آکریلامید است که این ماده عامل بسیاری از سرطانها و صدمه به بافتهای عصبی بدن می‏باشد که هنگامیکه غذا در دماهای بالا پخته و یا تفت داده شود بوجود می‏آید. آقای Dale Hattis استاد دانشگاه Clark آمریکا چنین می‏گوید : “من تخمین می‏زنم که سالانه بیش از هزاران سرطان به دلیل عامل آکریلامید در آمریکا شناسایی می‏شود.”
هنگامیکه CSPI آزمایشات متعددی را بر روی انواع فرنچ فرایز یا همان سیب زمینی سرخ شده و انواع چیپس انجام داد، اینطور نتیجه شد که مقدار آکریلامید موجود در یک وعده غذای آمادۀ تهیه شده از بیرون، ۳۰۰ برابر مقدار مجاز در یک لیوان آب از نظر آژانس محافظت از محیط زیست (EPA) است.
اما این کل داستان نیست؛ این نوع خوردنی خوشمزه شامل چربی‏های ترانس بالا می‏باشد که این نوع چربی‏ها عامل اصلی انسداد رگهای خونی و همچنین افزایش سطح کلسترول بد خون و کاهش کلسترول خوب خون هستند (به روایت نویسنده) و همچینین عامل افزایش ریسک حملات قلبی، دیابت و سرطان نیز می‏باشند.
در کل در نظر داشته باشیم که فرنچ فرایز و چیپس و امثالهم شامل دو عامل مهم سرطانزا می باشند.
۳ – انواع دونات (نان سرخ شده)
فرآورده‏ای بسیار خوشمزه! اما در صورتیکه بیشتر دقت نماییم می‏بینیم که چیزی جز آرد و شکر و روغن ندارد. روغن با ترانس بالا که کیفیت آن نیز برای ما معلوم نیست. همچنین طعنم دهنده‏های مصنوعی را فراموش نکنیم. “وقتی آنها را می‏بینیم، فقط به گردی وسط آن دقت می‏کنیم” این را Carla Wolper متخصص تغذیه در مرکز تحقیقات چاقی نیویورک عنوان نموده است.
ضمنا به نظر شما یک عدد دونات چقدر می‏تواند ارزش غذایی داشته باشد؟ آیا به خوردنش می ‏ارزد؟
۴ – انواع کیک‏ها و بیسکوییت‏ها و کلوچه‏های آماده
این مجموعه شامل انواع کیک، بیسکوییت، کیک‏های بسته بندی و … می‏شود. عامل اصلی که در این نوع فرآورده‏ها بد است همان روغن ترانس بالا بعلاوه مواد نگهدارنده و طعم دهنده‏های صنعتی است. همچنین نکته قابل تامل این است که این مجموعه مواد غذایی که به صورت صنعتی تهیه می‏شود، شامل مقادیر بیشتری از روغن می‏باشند.
اگر برای شما سخت است که عادت روزانه خود را کنار گذاشته و انواع کیک را از صبحانه خود حذف کنید، حداقل سعی کنید تا این مدل محصولات را از نان فانتزی نزدیک محل زندگی خود تهیه نمایید که حداقل از عاری بودن از مواد نگهدارنده و طعم دهنده‏های مجاز در آن مطمئن شوید. همچنین از استفاده از روغن کره به جای مارگارین اطمینان حاصل نمایید.
۵ – گوشت‏های فرآوری شده (سوسیس، کالباس و …)
این دسته از محصولات شامل گوشت فرآوری شده (شامل سوسیس، کالباس، همبرگر، رست بیف آماده و …) دربردارندۀ مواد سرطانزایی بوده که مهمترین آنها سدیم نیترات می‏باشد. سدیم نیترات یک مادۀ سرطانزای بسیار خطرناک بوده که هیچ جایی در بین رژیم‏های غذایی انسان ندارد، این جملۀ متخصص تغذیه، Mike Adams نویسنده نشریه Grocery Warning است.
با توجه به تحقیقی که دانشگاه هاوایی در نتیجه ۷ سال بررسی بر روی ۲۰۰۰۰۰ نفر از افرادی که مرتبا از این نوع مواد غذایی استفاده می‏کرده‏اند انجام شده است، این طور نتیجه شده که ۶۷% از آنها خطر ابتلا به سرطان پانکراس را در مقابل افرادی که از این نوع مواد مصرف نمی‏کرده‏اند، در خود افزایش داده‏اند.
پس چرا وقتی هیچ اجباری به مصرف این نوع غذاها نیست، خطر ابتلا به بیماریهای مختلف را در خود افزایش دهیم؟
۶ – غذاهای کنسرو شده
یک قوطی غذای کنسرو شده مانند قرمه سبزی و یا سوپ شاید برای ما خیلی جالب و خوشمزه و همچنین پرکاربرد (مثلا برای راه مسافرت) باشد. ولی باید این را دانست که یک قوطی غذای کنسرو شده شامل مقدار زیادی چربی ترانس بالا، سدیم و طعم دهنده‏های مصنوعی مانند MSG (یک نوع طعم دهندۀ غذاهای کنسروی) است. همچنین یک بشقاب غذای کنسروی مانند قورمه سبزی یا سوپ، گاه تا ۱۰۰۰ میلی‏گرم نمک افزوده دارد که هر کس معمولا به تنهایی یک بشقاب بیشتر می‏خورد.
این در حالیست که متخصصین تغذیه توصیه می‏کنند که حداکثر نمکی که در یک روز بدن ما نیاز دارد، ۲۴۰۰ میلی‏گرم است.
۷ - انواع کره حیوانی و گیاهی (مارگارین)
دو نوع خوردنی مختلف وجود دارند که به خاطر دو دلیل برای سلامتی مضر می‏باشند، و جالب اینکه جایگزینی هر کدام با هم باز هم همان اثر را دارد!
مارگارین اصالتا یک نوع روغن هیدروژنه می‏باشد. یک قاشق غذاخوری مارگارین شامل ۳۰ کالری انرژی، ۳/۵ گرم چربی و نیم گرم چربی اشباع شده دارد. در کل روغنهای هیدروژنه بیشترین مقدار ترانس را دارا می‏باشند.
کره حیوانی، به اندازه مارگارین خطرناک نیست اما یک قاشق غذاخوری آن شامل ۱/۵ گرم چربی اشباع شده می‏باشد. در هر صورت باید درنظر داشت که هم کره و هم مارگارین، هر دو عامل مهمی در بروز بیماریهای قلبی می‏باشند

بی جناقها

هیچ نظری موجود نیست: