۱۳۸۷ اسفند ۱۳, سه‌شنبه

حمله خونین به تیم ورزشی سریلانکا در پاکستان


بی بی سی : در حمله مردان مسلح به بازیکنان تیم کریکت سریلانکا در پاکستان چندین نفر کشته و زخمی شده اند.
روز سه شنبه، 3 مارس (13 اسفند)، گروهی افراد مسلح نقابدار اتوبوس حامل بازیکنان تیم کریکت سریلانکا را که برای انجام مسابقاتی به شهر لاهور پاکستان سفر کرده و ستون اتومبیل های همراه آن را هدف حمله قرار دادند که در نتیجه، دست کم پنج تن از اعضای تیم سریلانکا و شماری ماموران امنیتی پاکستانی زخمی و پنج مامور پلیس نیز کشته شدند.
مقامات پاکستانی گفته اند که در این حمله، بین ده تا دوازده مرد نقابدار شرکت داشتند که پس از بیست دقیقه تبادل آتش با ماموران پلیس، با برجای گذاشتن مقادیری اسلحه سبک، نارنجک و نارنجک انداز، از محل درگیری گریختند.
این حمله زمانی صورت گرفت که بازیکنان سریلانکایی برای بازی در برابر تیم پاکستان عازم ورزشگاه قدافی در شهر لاهور بودند.
به نقل از وزیر ورزش سریلانکا گزارش شده که پنج عضو تیم کریکت این کشور و یکی از مربیان آنان در این حمله زخمی شده اند اما خطری جان آنان را تهدید نمی کند.
دو تن از بازیکنان سریلانکایی که هدف اصابت گلوله قرار گرفته بودند به بیمارستان انتقال یافتند اما وضع آنان نیز رضایتبخش گزارش شده است.
قرار بود روز سوم مسابقات کریکت روز سه شنبه آغاز شود اما این بازی ها لغو شده و اعضای تیم کریکت سریلانکا با هلی کوپتر از لاهور خارج شده اند و انتظار می رود فورا به کشور خود بازگردند.
نگرانی امنیتی
بازی کریکت از ورزش های بسیار پر طرفدار در هر دو کشور پاکستان و سریلانکاست و تیم ملی پاکستان پس از اعلام تصمیم هند و استرالیا برای خودداری از شرکت در مسابقات ورزشی در این کشور از تیم سریلانکا دعوت کرد در مسابقاتی که در این کشور برگزار می شود شرکت کند.

اکثر کشته شدگان و زخمی های عملیات لاهور از افراد پلیس بوده اند
در حالیکه هند و استرالیا دلیل خودداری از اعزام تیم های خود به پاکستان را نگرانی های امنیتی ناشی از حضور اسلامگرایان تندرو وابسته به شبکه القاعده در این کشور عنوان کرده بودند، حمله به بازیکنان سریلانکایی در لاهور ضربه ای سنگین به حثیت دستگاه های امنیتی پاکستان وارد می کند.
برخی منابع پاکستانی حمله روز سه شنبه را به تندروهای اسلامگرا نسبت داده و گفته اند که عملیات این افراد شبیه همان کسانی بوده است که در ماه نوامبر سال گذشته عملیات خونینی را در شهر بمبئی هند به اجرا گذاشتند.
عملیات بمبئی بیش از یکصد و هشتاد کشته برجای گذاشت و دولت پاکستان در ماه گذشته تایید کرد که مهاجمان با برخی گروه های تندرو مستقر در پاکستان ارتباط داشته اند.
در همانحال، در خلال دو ماه گذشته، نیروهای دولتی سریلانکا عملیات گسترده ای را علیه جدایی طلبان تامیل در شمال این کشور به اجرا گذاشته و از پیشروی سریع در سرزمین های تحت تسلط شورشیان خبر داده اند.
برخی کارشناسان ابراز نگرانی کرده بودند که تصرف مناطق تحت تسلط تامیل ها می تواند باعث شود تا شورشیان به مناطق جنگلی دور از دسترس بگریزند و به جای رویارویی با نیروهای ارتش، به خرابکاری از جمله ترور و بمب گذاری مبادرت ورزند.
آصف علی زرداری، رئیس جمهوری پاکستان، این حمله را به شدت تقبیح کرده و دستور داده است بهترین امکانات درمانی در اختیار زخمی های حادثه قرار گیرد و ماهیندا راجاپاکسا، رئیس جمهوری سریلانکا، وزیر خارجه خود را به پاکستان اعزام داشته است.
دولت هند با صدور بیانیه ای ضمن ابراز تاسف از حادثه روز سه شنبه لاهور، از دولت پاکستان خواسته است تمامی توان خود را برای متلاشی کردن گروه های تروریستی به کار گیرد.

هیچ نظری موجود نیست: