۱۳۸۷ اسفند ۱۲, دوشنبه

اتهام ایران به دامن زدن به اختلافات مذهبی و قومی در افغانستان

ضبط یک کانتینر کتاب چاپ ایران علیه ملیت پشتون
العربیه : وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان روز یکشنبه 1/3/2009 با اعلام کشف وضبط یک کانتینر کتاب ارسالی از ایران بر "ضد ملیت پشتون در افغانستان"، جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که "به قصد دامن زدن به اختلافات میان مذاهب شیعه و سنی" این کتابها را به افغانستان فرستاده است ، این کانتینر در ولایت نیمروز واقع در جنوب غربی آفغانستان وهمرز با استان سیستان وبلوچستان ایران کشف وضبط گردیده است. به گزارش خبرگزرای صدای افغان (آوا) ، عبدالکریم خرم وزیر اطلاعات و فرهنگ این کشور، که در یک جلسه مشورتی با کمیسیون دینی و فرهنگی مجلس سنا افغانستان شرکت کرده بود، گفت:"هیاتی برای تحقیق در مورد کتاب های مذکور به نیمروز اعزام کرده تا پس از تحقیق، آن کتاب ها را به کابل انتقال دهند". بر اساس این گزارش محمد انور مرادی سناتور ولایت نیمروز و عضو کمیسیون دینی و فرهنگی مجلس سنای افغانستان نیز ضمن اعلام این که "این کتاب ها از سوی کشور ایران و جهت دامن زدن به تعصبات قومی و مذهبی وارد کشور شده است" خواهان "اقدام جدی و عاجل وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان" در این زمینه گردید. این عضو سنای افغانستان همچنین با اشاره به این که کارشناسان وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور متبوع وی تایید کرده اند برنامه های تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران در ولایت نیمروز قابل دریافت است افزود که "دولت جمهوری اسلامی ایران با نصب آنتن های قوی ماهواره ای در مرز با افغانستان می خواهد با نشر برنامه های تلویزیونی، فرهنگ این کشور را در افغانستان ترویج نماید".

سفارت ایران "دشمنان" را متهم کرد
از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری صدای افغان، سفارت ایران در کابل به رسانه های کشور افغانستان اعلام کرده است که "کتاب های ضبط شده غیر مذهبی مذکور، مربوط به کشور ایران نبوده و کار دشمنان ایران و افغانستان می باشد که می خواهند بین دو ملت تفرقه بیاندازند". در همین حال آقای ارسلان رحمانی از نمایندگان مجلس شورای ملی هم در مصاحبه با خبرگزاری صدای افغان(آوا) گفت که "فرستادن این گونه کتاب ها از مرز ها ی ایران و پاکستان به افغانستان کار کشور های همسایه های ما نمی باشند. بلکه یک تعداد افراد فرصت طلب و سود جو می خواهند با نشر این گونه کتاب ها تفرقه میان شیعه و سنی را دامن بزنند".

ساختار ملی ومذهبی در افغانستان
گفتنی است که کشور افغانستان همچون ایران وبسیاری از کشورهای دیگر منطقه از ملیت های مختلف پشتون، تاجیک، هزاره، ازبک، ترکمن، بلوچ وغیره تشکیل یافته وزبان های متعلق به این ملیت ها بر اساس قانون اساسی در مدارس و رسانه های کشور تدریس وبه کار می رود، زبان های رسمی دولت، پشتون و دری می باشد، اما زبان های دیگر نیز در مناطق اتنیکی افغانستان رسمی هستند برخی آمار نشان میدهد که بیش از 40 درصد مردم افغانستان به فارسی دری و 35 درصد به پشتون سخن می گویند وبقیه جمعیت کشور، 30 زبان ملی دیگر را بکار می برند . همچنین 99 درصد مردم افغانستان مسلمان هستند که از این تعداد حدودا 80 درصد سنی و 19 درصد شیعه هستند، در برخی مناطق این کشور پیروان مذاهب هندو وسیک وجود دارند .

۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام علیکم
دیشب دو تن از علمای دستگیر شده نصیر آباد به نامهای حافظ صلاح الدین و مولوی خلیل زردکوهی اعدام شدند.
انا لله وانا الیه راجعون