۱۳۸۷ اسفند ۱۷, شنبه

مذاکرات وزرای خارجه روسیه و آمریکا در باره رژیم

ایران پرس نیوز : به نقل از ریا نووستی "سرگی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه و "هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه آمریکا شب گذشته در ژنو دیدار کردند که طی آن موضوع برنامه هسته ای ایران یکی از مهمترین مباحث بود.
هیلاری کلینتون اطلاع داد : "ما مسئله ایران را بسیار مفصل بررسی کردیم و می خواهیم بدانیم که چگونه باید عمل کرد تا از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری نمود و حمایت از تروریسم حماس و حزب الله را متوقف کرد". وی گفت: آمریکا قصد ندارد از تحریمات یکجانبه و چندجانبه در رابطه با ایران امتناع کند. به گفته کلینتون، آمریکا خوشحال خواهد شد که توصیه ها و پیشنهادات روسیه در رابطه با رویکردهای جدید نسبت به این مشکلات را بشنود. به نوبه خود لاوروف نیز ابراز امیدواری نمود که دولت باراک اوباما آماده شنیدن نظرات سایر کشورها و از جمله روسیه است. روابط لاوروف - کلينتون بسيار صميمی بود
شبکه خبری فرانس24: ديدار ميان سرگي لاوروف وزير امورخارجه روسيه با هيلاري کلينتون همتاي آمريکايي اش به آغازي دوباره در روابط سياسي ميان دو کشور منجر شد. مسکو عقيده دارد اين ديدار نمايانگر آغاز فصلي جديد در روابط دو کشور است.
بسياري از تحليلگران انتظار داشتند پس از پيروزي دميتري مدودف در انتخابات رياست جمهوري روسيه يعني يک سال پيش، اين روابط گرم شود اما درحقيقت روسها منتظر روي کارآمدن دولت جديد آمريکا بودند تا روابط گرمي با واشنگتن پيدا کنند. روسها به اتفاق عقيده دارند ديدار روز گذشته کلينتون- لاوروف در ژنو به طور قطع موفقيت آميز بوده است.
وزير خارجه روسيه اعلام کرد روابط شخصي اش با کلينتون بسيار صميمي است و داشتن روابط صميمي موجب تدارک بهتر نخستين ديدار ميان باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا و مدودف در کمتر از يک ماه ديگر در لندن خواهد شد. اگر نزديکي روابط ميان دو کشور واقعي باشد، دو پيامد از آن ناشي خواهد شد. يکي از آنها اغاز مذاکرات جديد براي تمديد پيمان استارت جهت کاهش تسليحات هسته اي ميان دو کشور خواهد بود. لاوروف همچنين اذعان کرده است احتمال يافتن توافقي بر سر طرح سپر موشکي آمريکا در اروپا وجود دارد. روسها اين طرح را تهديدي عليه خود مي دانند. هنوز پرونده هاي حساس ديگري نیز وجود دارد که دو طرف وارد جزئيات آنها نشده اند. اين پرونده ها عبارتند از مسئله گرجستان و استقلال کوزوو و مسئله هسته اي ايران. همه اين مسائل در ديدار ميان روساي جمهوري دوکشور مطرح خواهد شد

هیچ نظری موجود نیست: