۱۳۸۸ فروردین ۶, پنجشنبه

خشم پکن از ارزیابی پنتاگون از قدرت نظامی این کشور

پکن با خشم به گزارش پنتاگون در مورد قدرت نظامی چین که ادعا می کند درحال تغییر توازن نظامی در آسیاست واکنش نشان داده است.
یک مقام وزارت خارجه چین این ارزیابی را "تحریف فاحش واقعیات" توصیف کرد و خواستار پایان "تفکر جنگ سرد" شد.
پنتاگون در گزارش سالانه خود به کنگره گفت که چین درحال توسعه فناوری های "مختل کننده" در زمینه جنگ های اتمی، فضایی یا در شبکه جهانی اینترنت است.
گزارش پنتاگون می گوید که چین می تواند از این فناوری ها برای به کرسی نشاندن ادعاها در مورد نواحی مورد مناقشه استفاده کند.
آمریکا در این گزارش بار دیگر از آنچه عدم شفافیت پکن در گزارش کردن مخارج نظامی و سیاست امنیتی خود می داند انتقاد می کند.
کین گانگ سخنگوی وزارت خارجه چین به خبرنگاران گفت: "این گزارش که توسط طرف آمریکایی منتشر شده همچنان تصور غلط درباره تهدید نظامی چین را پررنگ می کند."
وی گفت پکن در این مورد به واشنگتن شکایت کرده و آمریکا را ترغیب کرد "طرز تفکر مربوط به جنگ سرد را کنار بگذارد... تا از وارد شدن صدمه بیشتر به روابط بین دو کشور و دو ارتش جلوگیری شود."
تنش میان دو کشور پیشتر در ماه جاری پس از رویارویی کشتی های آمریکایی و چینی در آب های منطقه اقتصادی انحصاری چین در جنوب هاینان بالا گرفت. چین در آن حادثه آمریکا را متهم به جاسوسی کرد.

چین می گوید افزایش مخارج نظامی اش صرفا برای مقاصد دفاعی است
پنتاگون گزارش داد که چین با موفقیت درحال گسترش زرادخانه تجهیزات پیشرفته خود است، هرچند که توانایی نظامی چین برای حفظ قدرت نظامی در فاصله ای دور از این کشور همچنان محدود است.
"نیروهای مسلح (چین) همچنان به توسعه و استقرار فناوری های مختل کننده نظامی ادامه می دهند."
این گزارش اما همچنین گفت که برخی از این پیشرفت ها به چین کمک می کند در ماموریت های صلحبانی، انساندوستانه و ضددزدی دریایی در سطح بین المللی نقش ایفا کند.
اما این پیشرفت ها همچنین می تواند به چین امکان دهد "برای تضمین دسترسی به منابع یا اجرای ادعاهایش در مورد نواحی مورد مناقشه به اعمال قدرت بپردازد."
تحلیل پنتاگون گفت که چین درحال توسعه سلاح هایی است که فناوری فضایی دشمنان آن کشور همچون ماهواره ها را از کار خواهد انداخت.
این گزارش از قدرت گرفتن چین به عنوان کشوری مرفه، اهل صلح و با ثبات استقبال می کند اما می افزاید: "بی اطمینانی زیادی در مورد مسیر آینده چین، به خصوص در این مورد که قدرت نظامی درحال گسترش آن چگونه ممکن است به کار گرفته شود وجود دارد."
پنتاگون در گزارش خود تخمین می زند که مخارج نظامی چین در سال 2008 تقریبا دو برابر یک دهه قبل است.
پکن اصرار می ورزد که مخارج افزایش یافته نظامی آن صرفا برای مقاصد دفاعی است و هنوز در مقایسه با آمریکا ناچیز است.
بی بی سی

هیچ نظری موجود نیست: