۱۳۸۷ اسفند ۱۹, دوشنبه

طرح های ساختمان سازی در دوبی متوقف شد


bbc : گزارشی جدید در باره دوبی نشان می دهد که بیش از نیمی از طرح های ساخت مسکن و همچنین ساختمان های تجاری که قرار بوده تا سال 2012 تکمیل شود، لغو یا به حال تعلیق در آمده است.
این گزارش که توسط شرکت خدماتی آمریکایی"جونز لنگ لاسال" منتشر شده تاکید دارد که تاخیر و لغو این طرح ها بازتاب کمبود پول، افت رشد جمعیت و ادامه روند حذف مشاغل در در امارات متحده عربی است.
بهای ملک در دوبی و همچنین میزان ساخت و ساز در این منطقه برای سال های متمادی با سرعت زیادی افزایش داشته و اکنون نیز با شتابی زیاد در حال سقوط است.
گزارش های متعددی در این زمینه منتشر شده و نتیجه تحقیقات این شرکت آمریکایی در واقع تازه ترین نمونه از این دست ارزیابی هاست.
شش سال پیش امارات متحده به سرمایه داران خارجی اجازه داد تحت شرایط ویژه ای در دوبی ملک خریداری کنند. وضع این مقررات جدید که با رشد ناگهانی اقتصاد جهان همراه شده بود، باعث توسعه بازار ساخت و ساز در این منطقه شد.
موسسه مالی آمریکایی مورگان استنلی ماه گذشته گزارش داد که بهای ملک در دوبی از اوج قیمت خود در ماه سپتامبر به طور میانگین 25 درصد کاهش داشته و طرح های ساخت و ساز در سراسر امارات متحده به ارزش 263 میلیارد دلار به تعویق افتاده یا لغو شده است.
جونز لنگ لاسال می گوید شانزده درصد از دفاتر در دوبی خالی اند که نسبت به شش ماهه قبل دو برابر افزایش نشان می دهد. چنین وضعیتی که در این منطقه بی سابقه بوده است.
تعداد اتاق های پر در هتل های دوبی نیز به پایین ترین میزان خود در پنج سال اخیر رسیده است.
این شرک آمریکایی می گوید که "برخلاف انتظار" صنعت گردشگری به خصوص بخش هتلداری در سال آینده شرایط چندان امیدوار کننده ای نخواهد داشت.
این شرکت آمریکایی گفته است که "بی اعتمادی سرمایه داران به وضعیت اقتصادی و ارزان بودن اجازه در دوبی باعث می شود که ساکنان این منطقه ترجیح بدهند اجاره نشین باشند تا مالک. "
گزارش جدید پیش بینی کرده است که در شش ماهه اول سال 2009، کسادی بازار مسکن در دوبی ادامه خواهد داشت و دولت امارات برای حمایت از بازار ساختمان سازی باید بیش از گذشته دست به "تدابیر اساسی" بزند.
این شرکت آمریکایی پیشنهاد می کند که امارات باید تغییراتی در گرفتن اقامت و تغییراتی در مقررات برای گرفتن شغل ایجاد کند و سرمایه گذاران را به ماندن و ادامه طرحها رغیب کند. این یک سری از تدابیری است که از نظر این شرکت آمریکایی می تواند بازار ملک را نجات دهد.

هیچ نظری موجود نیست: