۱۳۸۷ اسفند ۱۳, سه‌شنبه

سكه ۱۰۰ توماني وارد بازار شد

بانك مركزي ايران همزمان با عرضه سكه هاي جديد 100 توماني، سكه هاي 25 و 50 توماني را با طرح و اندازه جديد وارد بازار كرده است.
سكه جديد يكصد توماني(يك هزار ريالي) باارزش ترين سكه رايج كشور است كه از روز يكشنبه يازدهم اسفند وارد بازار شده است.
روي اين سكه عبارت "جمهوري اسلامي ايران" در بالا حك شده و زير آن كوه دماوند نقش بسته است. در پشت اين سكه نيز تصويري از پل خواجوي اصفهان نقش بسته است.
اندازه و طرح سكه هاي 25 توماني(250 ريالي) و 50 توماني (500 ريالي) نيز عوض شده است.
بانك مركزي ايران اعلام كرده كه هدف از كوچك كردن اندازه سكه ها، كاهش قيمت تمام شده ضرب پول هاي فلزي و تسهيل در مبادلات روزمره مردم بوده است.
پشت سكه 25 توماني تصويري از مدرسه فيضيه قم و پشت سكه 50 توماني نيز آرامگاه سعدي حك شده است.
در طول سالهاي اخير به علت شدت تورم، از ارزش ريال پول ملي ايران كاسته شده و در فاصله چند سال اخير به جاي سكه هاي يك ريالي، دو ريالي، پنج ريالي، ده ريالي و بيست ريالي، سكه هايي با ارزش بيشتر ضرب شده است.
غير از سكه جديد يك هزار ريالي، سكه هايي كه اكنون از سوي بانك مركزي ضرب مي شود پنجاه، يكصد، دويست و پنجاه و پانصد ريالي است.
اين سكه ها از پنج سال پيش از سوي بانك مركزي ضرب شده اند. سكه هاي پنجاه و صد ريالي در سال 1383 و سكه هاي "دويست و پنجاه" و "پانصد" ريالي در سال 1386 ضرب شده اند.
سكه هاي جديد در ايران
همزمان با ضرب سكه هاي با ارزش بالاتر، در چند سال اخير اسكناس هاي درشت تر نيز چاپ شده است. برخي كارشناسان، كاهش ارزش پول و تورم را از علل چاپ اسكناس هاي درشت تر مي دانند.
بنابر گزارش بانك مركزي ايران، در سال جاري يك ميليارد قطعه اسكناس چاپ و پانصد ميليون سكه ضرب مي شود.
حجم اسكناس هاي فرسوده در ايران بالاست و سالانه 600 ميليون برگ اسكناس در ايران امحا مي شود كه هزينه آن 175 ميليارد تومان بر آورد مي شود.
ميانگين اسكناس به ازاي هر نفر در ايرا ن100 برگ است در حالي كه استاندارد آن در دنيا 10 تا 20 برگ بيشتر نيست.
تورم قيمت ها در سال هاي اخير باعث شده است كه دولت اسكناس هاي درشت تري را به منظور سهولت حمل و نقل و انجام پرداخت هاي به جريان بياندازد.
با افزايش قيمت ها، اين اسكناس ها نيز جوابگوي نياز مردم نبوده و ضرورت انتشار اسكناس هاي جديد را اجتناب ناپذير كرده است.
پيشنهاداتي در باره چاپ اسكناس هاي درشت تر، حذف چند صفر از پول ملي و حتي تغيير نام پول ملي نيز مطرح بوده اما تاكنون تصميمي در اين باره گرفته نشده است.

هیچ نظری موجود نیست: