۱۳۸۷ اسفند ۲۷, سه‌شنبه

اگر علماء اهل سنت نمی بودند ایران با یک جنگ داخلی، قومی و مذهبی مواجه می شد

دردانگ نیوز: رئیس مرکز عربی کانادا و کارشناس مسائل ایران طی مصاحبه ای با خبرنگار سایت معروف "اسلام آن لاین" به بررسی کامل اوضاع اهل سنت و پیشینه تاریخی آن در ایران پرداخته است.صباح الموسوی نویسنده اهوازی مقیم کاندا درمورداسلامگرائی درسیتان وبلوچستان می گوید: در ایران این تنها منطقه ایست که لائیک ها و جریانهای ضد اسلامی تنوانستند پایگاهی در آن حاصل کنند. علماء این منطقه خدمات ارزشمندی برای جامعه خود انجام دادند و مانع ورود بی دینی دراستان شدند.
این دسته از علماء در جریان مبارزه با نظام شاهنشاهی و سقوط آن نیز فعالیت های شایسته ای انجام دادند.برعکس استان خراسان و مناطق ترکمن نشین، گروههای سیاسی و نظامی منظمی مخفیانه دربلوچستان فعالیت دارند.
صباح الموسوی از حزب الفرقان (تأسیس 1996) جنبش جندالله (تأسیس 2002) و جنبش جهاد اسلامی که دو سال پیش تاسیس شده از مهمترین و بزرگترین سازمانهای فعال در این منطقه نام برده است.موسوی از مسجد مکی و حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان بعنوان بزرگترین و مهمترین مسجد و حوزه اهل سنت ایران نام برده که در زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع هستند.
کارشناس مسائل ایران پس از بررسی چگونگی فعالیت های احزاب و سازمان های گوناگون در مناطق مختلف سنی نشین ایران با ذکر دلائل و مدارک فراوان ثابت می کند جامعه اهل سنت نه تنها از انجام هر نوع فعالیت سیاسی محروم و ممنوع است بلکه مراکز آموزشی و تبلیغی که از راههای مسالمت آمیز به دعوت و ارشاد و اصلاح مردم خود مشغولند همیشه تحت فشاردارند وچه بسا با ترور، اسارت ومنع فعالیت مواجه شده اند.صباح الموسوی که ازفشارها ومظالم رژیم ایران سخن می گوید، تأکید می کند فشار سیاسی و نظامی به اشکال مختلف بر جامعه اهل سنت ادامه دارد و تاکنون صدها روحانی و فرهنگی شهید، اسیر یا مجبور به هجرت شده اند.موسوی از لایحه تصویب شده شورای عالی انقلاب فرهنگی بعنوان آخرین حربه رژیم برای مهار جامعه اهل سنت و مراکز روحانی و آموزشی آنها نام برده است. طبق این مصوبه کمیته تشکیل شده نصاب درسی، مدیران مدار و اساتید آنرا منصوب یا معزول می کند. حوزه های علمیه اهل تشیع از " طرح ساماندهی" مستثنی هستند.
موسوی ادامه می دهد: مطرح ترین شخصیت سیاسی و مذهبی اهل سنت سرپرست دارالعلوم زاهدان علامه شیخ عبدالحمید به شدت این طرح را مورد انتقاد قرار داده است و آنرا رد نموده است. مولانا عبدالحمید بر حفظ کامل حقوق مدنی و سیاسی اهل سنت ایران تأکید کرده و تهدید کرده و اگر موضع دولت در مورد اهل سنت تغییر نیابد و ما همچنان تحت فشار قرار داده شویم در مورد شرکت در انتخابات ریاست جهوری و مجلس شورای اسلامی آتی تجدید نظر خواهیم کرد و گزینه تحریم انتخابات د رمقابل ما است.این کارشناس ایرانی تبار نتیجه می گیرد: با وجود شهادت دهها روحانی و فعال سنی مذهب و اسارت و تبعید صدها تن دیگر و تخریب و تعطیلی دهها مسجد و حوزه علمیه، علماء و داعیان اهل سنت از دعوت به مبارزه مسلحانه و جنگ نظامی إباء ورزیدند. اگر صبر و تحمل علماء اهل سنت نمی بود ایران هم اکنون با یک جنگ داخلی قومی و مذهبی تمام عیار و خطرناک مواجه بود. زیرا ایران از یک کشور اسلامی بیشتر شبیه یک کشور کمونیستی است که گروههای اسلامگرای سنی مذهب در آن از هر نوع فعالیت سیاسی و اصلاحی بازداشته می شوند؛ نه اینکه زیر سایه کشوری هستند که "اسلامی" بودنش را به رخ دیگر کشورها و سازمانهای اسلامی می کشد!

هیچ نظری موجود نیست: