ه‍.ش. ۱۳۸۷ دی ۱۷, سه‌شنبه

وقتی خبرگزاری ها گاف می دهند

برخی رسانه های ایرانی از ابراز علاقه «روی کین» به «محمود احمدی نژاد» خبر دادند که مشخص شد، صحت ندارد
روز شنبه، شانزدهم آذرماه، روزنامه ورزشی «دنیای فوتبال» و دو خبرگزاری معتبر «فارس» و «ایرنا» یک خبر جالب منتشر کردند. این سه رسانه، از ابراز علاقه «روی کین»، سرمربی سابق باشگاه «ساندرلند» به رئیس جمهور ایران خبر دادند. منبع خبر این رسانه ها، سایت انگلیسی «dailymash» بود، اما ساعاتی پس از انتشار این خبر جالب و قابل توجه، مشخص شد که مصاحبه سایت «dailymash» با روی کین یک مصاحبه طنز و خیالی بوده و کاپیتان سابق تیم ملی «ایرلند» و «منچستر یونایتد» چنین اظهار نظری نکرده است و در واقع این رسانه ها یک گاف بزرگ داده اند.
می خواستم شبیه احمدی نژاد باشم
روز شنبه، تیتر اول روزنامه ورزشی «دنیای فوتبال» با سایر روزنامه های ورزشی متفاوت بود. این روزنامه با چاپ تصاویری از رئیس جمهور ایران و مربی مستعفی «ساندرلند»، این تیتر را چاپ کرده بود: «روی کین: می خواستم شبیه احمدی نژاد باشم.» چند ساعت بعد، خبری مشابه روی خروجی خبرگزاری های فارس و ایرنا قرار گرفت. در خبر فارس آمده بود: «به گزارش وب سایت دیلی مش، روی کین، بازیکن سابق منچستر یونایتد و ملی پوش محبوب تیم ایرلند، در مصاحبه خود با انبوه خبرنگاران که برای یافتن علت استعفای او گردهم آمده بودند، اظهار داشت: تصمیم بسیار سختی بود. می‌خواستم با ساندرلند به آنچه که وعده داده بودم، برسم؛ اما اینگونه نشد. روی کین در پاسخ به این که چرا در این مدت با ظاهری جدید و متفاوت روی نیمکت ساندرلند بود، گفت: دوست داشتم شبیه احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران باشم.» خبر ایرنا هم مشابه خبر فارس بود: «روی کین بازیکن سابق منچستر یونایتد و ملی پوش محبوب تیم ایرلند و سر مربی ساندرلند، در جمع بسیاری از خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که چرا در این مدت، با ظاهری جدید و متفاوت روی نیمکت ساندرلند حاضر شده است، اظهار داشت: دوست داشتم شبیه دکتر احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران باشم.»

اشتباهی که زود لو رفت
منبع خبر این سه رسانه، سایت «dailymash» بود و چند ساعت بعد بود که همه متوجه شدند «dailymash» سایتی غیرجدی و فکاهی است و مصاحبه اش با روی کین بصورت خیالی و طنز بوده است. در واقع، این چهره مشهور فوتبال جزیره، درباره رئیس جمهوری ایران اظهارنظری نکرده بود که خبرگزاری های فارس، ایرنا و روزنامه دنیای فوتبال از علاقه مندی روی کین به محمود احمدی نژاد خبر دادند. از آن جا که خبرگزاری های ایرنا و فارس از رسانه های حامی دولت محسوب می شوند فردای آن روز رسانه های منتقد دولت درباره این گاف مطالبی را به چاپ رساندند، روزنامه «اعتماد ملی» در این باره نوشت: «پس از آن که خبرگزاری رسمی دولت، خبرگزاری جمهوری‌ اسلا‌می و خبرگزاری فارس که به اصولگرایان نزدیک است و چند روزنامه ورزشی، دیروز بخشی از مصاحبه روی کین، سرمربی مستعفی ساندرلند را منتشر کردند مشخص شد که منبع خبر، مجله‌ای به نام ‌"دیلی‌مش" است که مطالب طنز منتشر می‌ کند و مصاحبه ‌ای خیالی را با بازیکن سابق منچستر‌یونایتد تنظیم کرده ‌است. در این مصاحبه خیالی که در بخش ورزشی سایت
دیلی‌مش منتشر شده، از روی ‌کین سوال می‌شود که چرا ریش گذاشته و او پاسخ می ‌دهد که دوست داشته شبیه محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران شود. در بخش دیگری از این مصاحبه خیالی و طنز، روی‌ کین با کنایه به برنامه ‌های هسته ‌ای ایران و دفاع رئیس‌جمهور ایران از این برنامه ها می‌ گوید: برنامه ‌های هسته ‌ای من اهداف صلح ‌آمیز دارد.»

بی دقتی و شتابزدگی

در حالی ایرنا، فارس و دنیای فوتبال در این زمینه یک گاف بزرگ داده اند که با کمی دقت می شد فهمید که مصاحبه روی کین خیالی و طنز است:

۱- نخست این که با مراجعه به سایت www.thedailymash.co.uk به راحتی مشخص می شود که مطالب این سایت مطالبی جدی نیست و حتی عکس های این سایت نشان دهنده فکاهی بودن برخی مطالب این سایت نه چندان مشهور است.

۲- در مصاحبه روی کین جمله ای از او آورده شده که «برنامه ‌های هسته‌ ای من اهداف صلح ‌آمیز دارد» معلوم است یک مربی فوتبال این حرف را به صورت جدی نمی زند و از همین جمله می شد دریافت که این مصاحبه طنز و یا خیالی است و به همین دلیل نباید دیگر اظهار نظری که از کین آمده بود را جدی گرفت. از طرفی آقای کین در جواب این سوال که چرا ریش گذاشته است؟ گفته است که دوست دارد شبیه رئیس جمهوری ایران شود که خود سوال هم پرسشی چندان جدی نبوده است. جالب این که رسانه هایی که در این زمینه گاف دادند، این بخش مصاحبه روی کین را سانسور کرده بودند.

۳- از طرفی، خبرگزاری فارس نوشته بود که روی کین در مصاحبه خود با انبوه خبرنگاران به رئیس جمهوری ایران ابراز علاقه کرده است و ایرنا از عبارت «بسیاری از خبرنگاران» استفاده کرده بود. مگر می شود چهره شناخته شده ای مثل روی کین در بین بسیاری از خبرنگاران درباره شخصیت مهم و صاحب نامی مثل آقای احمدی نژاد چنین اظهار نظر جالبی کند و این اظهار نظرش تنها در یک سایت کم نام و نشان به نام «dailymash» بازتاب پیدا کند؟ به نظر می رسد این دو خبرگزاری آنقدر این سایت را جدی گرفته بودند و در ترجمه های خود خیلی هم به متن اصلی وفادار نبودند و از عباراتی چون «دکتر احمدی نژاد» و «جمهوری اسلامی ایران» استفاده کردند که در متن اصلی وجود نداشت. مسلمان شدن کاکا دادن چنین گاف بزرگی از سوی چنین رسانه های معتبری تعجب برانگیز است. البته در گذشته هم چندین و چند گاف مشابه در این زمینه دیده شده است. به نظر می رسد وقتی در متن خارجی اثری از ایران دیده می شود، به علت احساسی شدن، توجه کاملی به تمامی زوایا نمی شود. حتی چنین گاف هایی در زمینه ورزشی دیده شده است که ماجرای روی کین اولین آن نیست.

دو سال پیش بود که چند روزنامه ورزشی به نقل از یک نشریه نه چندان معروف عربستانی این خبر را منتشر کردند که «کاکا»، فوق ستاره برزیلی میلان، مسلمان شده است و نامش را به «عبدالرحمان» تغییر داده است. این خبر در هیچ یک از خبرگزاری های معتبر دنیا دیده نمی شد و چند روز بعد هنگامی که این بازیکن پس از گلزنی در لیگ قهرمانان اروپا برای شکرگزاری صلیب کشید، مشخص شد که این خبر صحت نداشته است. جالب این که کاکا به تازگی در مصاحبه ای عنوان کرده است که دوست دارد کشیش بشود.

به هرحال، اشتباهی که درباره خبر کاکا و آقای احمدی نژاد رخ داد قابل مقایسه نیست. طبیعتاً وقتی در خبری نام شخصیت مهمی مثل رئیس جمهوری ایران در میان است و قرار است که دو خبرگزاری معتبر که حامی دولت هم بشمار می روند آن را منتشر کنند باید دقت عمل هم بیشتر باشد و علاقه های شخصی نباید باعث ظهور چنین گاف هایی شود. البته خبرگزاری فارس که متوجه این اشتباه بزرگ شده بلافاصله این خبر را از آرشیو خود حذف کرد اما خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) این کار را انجام نداد.
زیگزاگ

هیچ نظری موجود نیست: