۱۳۸۷ دی ۱۹, پنجشنبه

پاسخ دندان شکن "شیرین عبادی" به دولت احمدی نژاد: «تافته‌ای جدابافته از مردم ایران نیستم»


خرداد: با سومین برنامه‌ی سازمان یافته علیه شیرین عبادی، برنده جایزه‌ی صلح نوبل در هفته‌ی گذشته، واکنش کنش‌گران حقوق بشر در ایران و سازمان‌های جهانی رو به فزونی نهاد تا آن‌جا که بانی کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز خواستار آن شد تا نیروهای امنیتی ایران دست از آزار و اذیت شیرین عبادی بردارند. این هشدار صریح مهم‌ترین مقام جهانی سبب واکنش سخنگوی وزارت خارجه‌ی دولت محمود احمدی‌نژاد شد. حسن قشقاوی گفت: «به‌تر است که دبیرکل سازمان ملل متحد نگران خانم عبادی نباشد. امنیت وی تامین شده و خانم عبادی اگر نیاز دارد، دولت می‌تواند برای وی نیروی حفاظت در نظر بگیرد.» شیرین عبادی در پاسخ به سخنان آقای سخنگو می‌گوید: «من تافته‌ای جدابافته نیستم که بخواهند برای من نیروی حفاظت بگذارند. من خواستار امنیت برای همه‌ی مردم ایران و البته شخص خودم به عنوان شهروندی ایرانی هستم. به جای محافظت از من خوب است که نیروی انتظامی انرژی خود را صرف مقابله و برخورد با کسانی کند که به تجمع مسالمت‌آمیز زنان، دانشجویان و کارگران حمله می‌کند.»» برنده‌ی جایزه‌ی صلح نوبل که دفتر و خانه‌ی وی پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته با یورش نیروهای بسیج در اعتراض به آن چه «سکوت عبادی در برابر فاجعه‌ی غزه» می‌خواندند، رو‌به‌رو شد، ادامه می‌دهد: «در همان روز دو مامور نیروی انتظامی رو‌به‌روی خانه و دفتر کار من حاضر بودند اما هیچ کاری برای برخورد با تخریب‌گران نکردند و تنها به تماشا ایستاده بودند.» شیرین عبادی که وکالت رایگان صدها متهم سیاسی، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس را بر عهده دارد، در روزهای اخیر مرکز توجه گروه‌های فشار و در برابر آن جامعه‌ی جهانی که با نگرانی این فشارها را پیگیری می‌کند، بوده است. در ابتدا کانون مدافعان حقوق بشر که عبادی آن را برای بهبود حقوق بشر در ایران و دسترسی آسان متهمان سیاسی به وکیل مجرب بنیان نهاد، در روز جشن شصتمین سال تولد بیانیه‌ی حقوق بشر از سوی نیروهای امنیتی پلمب شد. سپس مامورانی در پوشش ماموران مالیاتی به دفتر کار وی رفتند و تمامی پرونده‌ها، کامپیوترها و اسناد دفتر کار برنده‌ی جایزه‌ی صلح نوبل را با خود بردند. شیرین عبادی گمان دارد که «ماموران مالیاتی، پوششی برای کار امنیتی بوده‌اند چرا که وی هر سال مالیات خود را پرداخت کرده تا بتوانند پروانه‌ی وکالتش را تمدید کند». در نهایت این سلسله فشارها به شیرین عبادی روز پنج‌شنبه نیز گروهی 150 نفره به نام بسیجیان دانشجو به دفتر کار وی یورش بردند.

هیچ نظری موجود نیست: