۱۳۸۷ دی ۹, دوشنبه

عملیات انتحاری 'جندالله' در سراوان


بی بی سی : در جریان یک عملیات انتحاری در سراوان در استان سیستان و بلوچستان ایران و در نزدیکی مرز این کشور با پاکستان که صبح دوشنبه نهم دی صورت گرفت، دست کم چهار نفر کشته و ۱۲ نفر مجروح شده اند. حال دو نفر از مجروحان وخیم گزارش شده است.
ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، خبر داده است که مسئولیت انجام این عملیات انتحاری را گروه جندالله به رهبر عبدالمالک ریگی به عهده گرفته است.
این اولین عملیات انتحاری در ایران در سال های اخیر و پس از درگیری های گروه های سياسی در چند سال اول پس از پيروزی انقلاب اسلامی محسوب می شود.
عمليات انتحاری روز دوشنبه در سراوان عمدتا به عملياتی انتحاری شبيه قلمداد شده که در برخی از کشورهای همسايه ايران از جمله پاکستان، افغانستان و عراق روی می دهد و به نظر برخی از کارشناسان ماهيتی متفاوت با عمليات انتحاری سال های نخستين انقلاب در ايران دارد.
این خبرگزاری و دیگر منابع رسمی ایرانی جزئیات بیشتری از این عملیات منتشر نکرده اند، اما سایت اینترنتی تابناک به نقل از عبدالعزیز جمشید زهی، نماینده سراوان در مجلس شورای اسلامی خبر داده که عملیات انتحاری در محل صبحگاه مشترک نیروی انتظامی در سراوان صورت گرفت.
به گفته آقای جمشید زهی، این عملیات به وسیله دو دستگاه خودرو بمب گذاری شده در محل صبحگاه مشترک نیروزی انتظامی در سراوان انجام شد.
محمد تقی رخشانی، روزنامه نگار در زاهدان نیز به بخش فارسی بی بی سی گفت که این عملیات حدود ساعت ۷:۳۰ روز دوشنبه انجام شد ، اما به علت اینکه صبحگاه مشترک نیروهای انتظامی سراوان در این روز برگزار نشد، آمار تلفات کم بوده است.
به گفته این روزنامه نگار در میان آسیب دیدگان این عملیات، شهروندانی که برای کار اداری به نیروی انتظامی مراجعه کرده بودند نیز وجود دارد، اما قربانیان فقط از اعضای نیروی انتظامی هستند.
گزارش ها از سراوان از کشته شدن رانندگان خودرو انتحاری حکایت دارد.
عبدالمالک ریگی رهبر گروه جندالله از مدت ها پیش در خاک پاکستان پناه گرفته است
گروه موسوم به جنبش مقاومت مردمی ایران (جندالله) که مسئولیت این عملیات را به عهده گرفته از حدود پنج سال پیش در مناطق جنوب شرق ایران فعال شده است.
در این مدت، این گروه مسئول یک رشته حملات مسلحانه، آدم ربایی، قتل و بمب گذاری در این مناطق شناخته شده است.
این گروه اواخر خرداد ماه امسال، با حمله به یک پاسگاه انتظامی در سراوان در نزدیکی مرز پاکستان، ۱۶ مامور انتظامی ایران را گروگان گرفتند.
مقام های نیروی انتظامی ایران اواخر پاییز سال جاری اعلام کردند که به جز یک سرباز که موفق به فرار از دست جندالله شده، این گروه همه سربازان ایرانی را کشته است.
جندالله در برابر آزاد کردن گروگان ها خواستار آزادی تعدادی از افراد وابسته به خود از زندان های جمهوری اسلامی شده و تهدید کرده بود که در صورت امتناع ایران از پذیرفتن این خواسته، تمامی گروگان ها را به قتل خواهد رساند.
برخی منابع خبری ایران گفتند که برادر عبدالمالک ریگی که از سوی دولت پاکستان دستگیر و به ایران تحویل داده شده، از جمله این زندانیان بوده است.
گروهی از سربازان ایرانی اخیرا پس از تحمل چند ماه اسارت به دست گروه ریگی کشته شدند
در مورد سازماندهی و منابع این گروه اطلاع دقیقی در دست نیست اما به گفته مقامات ایرانی، افراد مسلح جندالله در داخل خاک پاکستان مستقر هستند، گروگان های خود را با عبور از مرز به داخل این کشور می برند و عملیات خود در داخل ایران را از آنجا سازمان می دهند.
دولت های ایران و پاکستان جندالله را یک سازمان تروریستی می دانند و مقامات جمهوری اسلامی ایالات متحده آمريکا و اسرائيل را به حمایت از این گروه متهم کرده است. آمريکا پيشتر چنين اتهامی را رد کرده بود.
به تازگی غلامحسین محسنی اژه ای، وزیر اطلاعات ایران، از دولت پاکستان به علت آنچه که او همکاری نکردن این کشور در ماجرای گروگانگیری اتباع ایرانی خواند، انتقاد کرده است.
مقام های ایرانی تاکنون در چندین نوبت در گفت و گو با رسانه ها خواستار همکاری پاکستان برای دستگیری عبدالمالک ریگی رهبر گروه جندالله شده اند که گفته می شود در خاک پاکستان پناه گرفته است.
مناطق مرزی ایران با پاکستان به علت وجود موانع طبیعی، چندان قابل کنترل نیست و همین موضوع عبور و مرور از این مرزها را نسبتا آسان کرده است.
منطقه بلوچستان پاکستان نیز در بخش های مرزی در کنترل مخالفان دولت است و نیروهای پلیس و ارتش پاکستان، نفود چندانی در آن ندارند.

هیچ نظری موجود نیست: