۱۳۸۷ دی ۱۱, چهارشنبه

سفر احمدی نژاد به سیستان و بلوچستان دو روز پس از عملیات انتحاری


بی بی سی : رئیس جمهوری ایران تنها دو روز پس از وقوع یک انفجار انتحاری در سیستان و بلوچستان که به کشته شدن دست کم چهار تن انجامید، به این استان سفر کرده است.
محمود احمدی نژاد به هنگام ورود به زاهدان، مردم سیستان و بلوچستان را "مرزداران شجاع، و مدافعان استقلال، عزت و سرافرازی ملت ایران" خواند.
همزمان علی سعیدلو، معاون اجرایی آقای احمدی نژاد به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: "اشرار بدانند با ایجاد جو روانی در مناطق مرزی، نمی توانند خللی در کار دولت عدالت محور ایجاد کنند".
آقای سعیدلو با انتقاد تلویحی از دولت پاکستان گفت: "انجام حرکات کور و بی هدف در مناطق مرزی، به ویژه در سیستان و بلوچستان گویای اوضاع آشفته و بی ثبات کشورهای همسایه است که ایران را در راه مبارزه با اشرار تنها گذاشته اند".
استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران با کشورهای پاکستان و افغانستان همجوار است.
انفجار سراوان
دو روز پیش از سفر رئیس جمهوری ایران به این استان، وقوع انفجاری انتحاری در شهر سراوان در شرق سیستان و بلوچستان به کشته شدن دست کم چهار تن و زخمی شدن دوازده تن دیگر انجامید که حال بعضی از مجروحان وخیم گزارش شده بود.
عبدالعزیز جمشید زهی، نماینده سراوان در مجلس شورای اسلامی به سایت اینترنتی بازتاب گفته بود انفجار مذکور در محل صبحگاه مشترک نیروی انتظامی در سراوان صورت گرفته است.
در این حال خبرگزاری دولتی ایران گزارش داد که گروه جندالله به رهبری عبدالمالک ریگی مسئولیت این حمله را پذیرفته است.
این گروه پیش تر هم چند عملیات تروریستی در سیستان و بلوچستان انجام داده است.
مقامات ایران می گویند رهبر این گروه و اعضای آن عمدتا در خاک پاکستان پناه می گیرند و تنها برای انجام عملیات با عبور از مرز به ایران وارد می شوند.
معاون اجرایی رئیس جمهوری ایران گفته است انسداد و کنترل مرزها نیازمند جدیت همه دستگاه های اجرایی است و وعده داده که دولت امنیت پایدار را در سیستان و بلوچستان برقرار کند.
به گفته کارشناسان شیوع فقر اقتصادی در سیستان و بلوچستان و اقداماتی که به اختلافات قومی و مذهبی در این استان دامن می زند، امنیت آن را آسیب پذیر کرده است.
سفر رئیس جمهوری ایران به سیستان و بلوچستان در چارچوب سفرهای استانی دولت ایران انجام شده است.

هیچ نظری موجود نیست: