۱۳۸۸ اردیبهشت ۵, شنبه

آنفلوآنزای مکزیک 'یک اپیدمی بالقوه است'

رئیس سازمان بهداشت جهانی می گوید یک ویروس تازه که ظن آن می رود عامل مرگ حداقل 60 نفر در مکزیک باشد توانایی بالقوه بدل شدن به یک اپیدمی گسترده را دارد.
مارگارت چان گفت که شیوع این بیماری "وضعیتی جدی" ایجاد کرده که باید از نزدیک آن را زیر نظر داشت.
کارشناسان بهداشتی می گویند که آزمایش ها ظاهرا نشان دهنده ارتباط این موارد بیماری در مکزیک با یک ویروس آنفلوآنزای خوک در جنوب آمریکاست.
یک مقام ارشد بهداشتی آمریکا گفت که پراکندگی این ویروس بیش از آن است که امکان مهار آن وجود داشته باشد.
خانم چان با نیمه کاره گذاشتن سفر خود به آمریکا به ژنو بازگشته است تا در ملاقات کمیته اضطراری سازمان بهداشت جهانی شرکت کند.
این کمیته می تواند یک وضعیت اضطراری در زمینه بهداشت عمومی در جهان اعلام کند و درجه هشدار جهانی اپیدمی را بالا ببرد - اقدامی که می تواند به محدودیت های تجاری و بستن مرزها منجر شود.
سازمان بهداشت جهانی می گوید که هنوز از ابعاد کامل خطرات ناشی این وضعیت خبر ندارد، اما به نقل از خانم چان می گوید که "رویدادهای جاری دربرگیرنده یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی" است.
این سازمان به کلیه کشورهای عضو توصیه می کند نسبت به بروز آنفلوآنزای غیرفصلی یا بروز علائم ذات الریه در میان مردم - به خصوص بزرگسالان سالم و جوان هوشیار باشند.
مقام ها می گویند اکثر کسانی که تاکنون در مکزیک کشته شده اند بزرگسالان جوان هستند نه کودکان و مسن تر ها که معمولا آسیب پذیرترند.
موارد بیماری در آمریکا
مدارس، موزه ها و کتابخانه ها در سراسر ناحیه پایتخت مکزیک بسته شده اند و به مردم توصیه شده است با یکدیگر دست ندهند و ظروف خود را مشترکا استفاده نکنند.
یک مقام گفت که کلیه رویدادهای عمومی نیز معلق شده است. از جمله دو مسابقه فوتبال که بلیت آنها به طور کامل فروش رفته بود اکنون بدون حضور تماشاگران برگزار خواهد شد تا امکان شیوع ویروس پدید نیاید.
کلیسای کاتولیک در مکزیک نیز تدابیری را توصیه کرده است که هدف آن پرهیز از سرایت بیشتر ویروس در جریان مراسم عشای ربانی یکشنبه است.از سوی دیگر در آمریکا، مقام ها می گویند که حدود 200 دانش آموز روز جمعه در منطقه کوئینز نیویورک غیبت داشته اند که ظاهرا ناشی از بیماری بوده است.
دکتر توماس فریدن، کمیسر بهداشتی این شهر، گفت که از نه کودک نمونه برداری شده است که هشت مورد آنها موارد احتمالی تب خوک شناسایی شد.
این نمونه ها اکنون توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های آمریکا (سی دی سی) بررسی می شود.
دکتر فریدن گفت هیچ یک از این 200 کودک نیازمند معالجه بیمارستانی نبوده اند و بسیاری به طور کامل بهبود یافته اند، اما مدرسه "برای نگاه داشتن حداکثر جانب احتیاط" ممکن است فعلا باز نشود.
وی مردم را ترغیب کرد اصول اولیه نظافت مثل پوشاندن دهان هنگام عطسه و سرفه، شستن دست به طور مرتب و تمیز نگاه داشتن سطوح را رعایت کنند.
شش نفر نیز در کالیفرنیا و دو نفر در تگزاس بیمار شده اند. تنها یک نفر آنها در بیمارستان بستری شد و اکنون همه آنها بهبود یافته اند.
مقام های بهداشتی در کانزاس نیز دو مورد بروز آنفلوآنزای خوک در انسان را تایید کرده اند.
مقام های سی دی سی گفته اند که با توجه به بروز موارد بیماری در بسیار نقاط، مهار آن احتمالا عملی نیست.
نشانه ها
سازمان کنترل و پیشگیری بیماری های آمریکا گفت که قصد اعزام کارشناسانی به مکزیک برای کمک به تحقیقات درباره ویروسی که بیش از هزار نفر را در این کشور آلوده کرده است دارد.
سوزان واتس دبیر علمی بی بی سی می گوید که خانواده جدید ویروس، ترکیبی است که بیش از هر چیز ناظران اپیدمی های گسترده را نگران می کند.
اما او می گوید که یک نشانه احتمالا امیدوارکننده این است که از هشت مورد بیماری در جنوب آمریکا تنها یک مورد نیازمند معالجه بیمارستانی بوده و باعث مرگ نیز نشده است.
بنابراین احتمال دارد معلوم شود که بیماری شیوع یافته در مکزیک ناشی از آلودگی به ویروس دیگری بوده باشد.
آنفلوآنزای خوک (swine flu) یک بیماری ریوی است که این حیوان را آلوده می کند، و معمولا به انسان منتقل نمی شود، هرچند گاهی در موارد نادر این ویروس به انسان، به خصوص افرادی که با خوک ها در تماس نزدیک هستند سرایت می کند.
موارد نادری از انتقال این ویروس از انسان به انسان نیز ثبت شده است.
این گونه حوادث از نزدیک زیر نظر گرفته می شود زیرا بیم آن می رود که خانواده تازه ای از ویروس آنفلوآنزای خوک با توانایی سرایت میان انسان ها به یک اپیدمی گسترده دامن بزند.
بی بی سی

۱ نظر:

ناشناس گفت...

بنام حق
دعا میکنم خدا یک انفولانزای اخوندی بیاره ونسل این اخوندها رو از زمین پاک کنه