۱۳۸۷ اسفند ۶, سه‌شنبه

تجمع جمعی از دانشجویان کرد و بلوچ دانشگاه‌های تهران به مناسبت بزرگداشت روز جهانی زبان مادری (همراه با تصاویر)

دانشجویان مدافع حقوق بشر کردستان:به مناسبت روز جهانی زبان مادری (21 فوریه)، راس ساعت یک بعد از ظهر روز دوشنبه 5 اسفند ماه 1387 ، تجمعی با حضور نزدیک به‌ 200 نفر از دانشجویان کرد دانشگاههای تهران با همکاری برخی از دانشجویان بلوچ برگزار شد.
این تجمع که‌ در مقابل دانشکده‌ی ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد با خواندن سرود آغاز و پس از آن ابتدا یکی از دانشجویان شرکت کننده‌ به‌ ایراد سخنرانی در خصوص فرایند آسیمیله کردن سیستماتیک ملیتها و اقلیت ها از جانب سیستم حاکم پرداخت و خاطر نشان کرد تا زمانی که‌ راه حل های دمکراتیک جهت حل مساله‌ی حق بر آموزش و تحصیل به‌ زبان مادری در ایران اندیشیده‌ نشود، معضل همچنان باقی است.
سپس یکی دیگر از دانشجویان با خواندن مطلبی به‌ زبان های کردی و انگلیسی به‌ این امر اشاره‌ کرد که‌ زبان صرفا ابزار ارتباط نیست بلکه‌ به‌ مثابه‌ یک حق در ارتباط با دیگر حقوق و آزادی ها باید مد نظر قرار گیرد.
پس از آن یک دانشجوی بلوچ با اشاره‌ به‌ سرکوب فرهنگی در بلوچستان، خواستار تضمین آموزش به‌ زبان بلوچی از جانب حاکمیت شد. به‌ نمایندگی از انجمن دمکراسی خواهان دانشگاه تهران و علوم پزشکی، نیز دانشجویی با بزرگداشت این روز، بیان نامه‌ی این انجمن را قرائت کرد.

هیچ نظری موجود نیست: