۱۳۸۷ اسفند ۱۰, شنبه

سوء استفاده از داروي مسكن ترامادول در ايران


مسئولان وزارت بهداشت ايران اعلام كرده اند ميزان مصرف داروي ترامادول خوراكي در فاصله سال هاي 1382 تا 1384، 24 برابر شده است.
محبوبه ولد خاني، مدير نظارت بر برنامه هاي تجويز و مصرف داروي وزارت بهداشت، ضمن اعلام اين خبر در گقتگو با ايسنا، گفت اين وزارتخانه براي كمك به كاهش سو استفاده از اين دارو، ابتدا اطلاع رساني مي كند و هنوز اين دارو را از بازار داروي ايران جمع نكرده است.ترامادول، يك داروي مسكن با اثرات مشابه ترياك است، كه براي دردهاي متوسط تا شديد تجويز مي شود.
در ايران، از اين دارو به عنوان جايگزين مواد مخدر استفاده مي شود اما متخصصان بهداشت و درمان مي گويند، سو استفاده اينچنيني از اين دارو، موجب ايجاد وابستگي معتادان به خود دارو مي شود.
آذرخش مكري، معاون آموزشي مركز ملي مطالعات اعتياد ايران، نيز پيشتر نسبت به مصرف بي رويه اين دارو به ويژه بين جوانان هشدار داده و اعلام كرده بود نظارت كافي بر فروش غير مجاز و بدون نسخه ترامادول، انجام نمي شود.
دست اندر كاران امور بهداشت و درمان در ايران قبلا اعلام كرده بودند داروي ترامادول و استامينوفن كدئين نبايد بدون نسخه ارايه شود اما به نظر مي رسد برخي داروخانه ها به اين دستورالعمل توجهي نمي كنند.
سو استفاده از اين دارو در ايران، دست اندركاران را به تشكيل گروه ويژه بررسي و كنترل روند سوءمصرف ترامادول واداشته است. اين گروه به دستور وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تشكيل شده است.
برخي متخصصان مي گويند سوء مصرف اين دارو عوارضي خطرناكتر از ترياك دارد.
به گفته عليرضا حاج سيد جوادي، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي قزوين، اين دارو در اثر مصرف بدون دستور پزشك اعتياد آور و تشنج زاست و در بعضي موارد سم زدايي از بدن فرد معتاد به آن بسيار مشكل انجام مي‌شود.

هیچ نظری موجود نیست: