۱۳۸۷ بهمن ۱۵, سه‌شنبه

کاخ سفید: اوباما می خواهد ایران عضو مسئول جامعه جهانی باشد


بی بی سی : کاخ سفید از پرتاب ماهواره ایرانی امید به فضا ابراز نگرانی شدید کرده و نسبت به آن واکنش نشان داده است.
ایران سه شنبه 3 فوریه (15 بهمن) "ماهواره ملی امید" را با پیام محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری، به فضا پرتاب کرد که طبق گزارش ها با موفقیت در مدار زمین قرار گرفته است.
رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که ایالات متحده از تمام اجزای قدرت ملی خود برای رفتار با ایران استفاده کرده و به این کشور کمک خواهد کرد تا یک عضو مسئول جامعه جهانی باشد.
او افزود که اقدام ایران "ما را قانع نمی کند که این کشور مسئولانه در جهت ثبات یا امنیت در منطقه رفتار می کند."
آقای گیبس تاکید کرد که باراک اوباما، رئیس جمهوری ایران آشکارا گفته که او می خواهد ایران یک عضو مسئول جامعه جهانی باشد.
یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم به خبرنگاران گفته است که پرتاب ماهواره "احتمالا می تواند منجر به شکل گیری موشک های قاره پیما {بالستیک} شود."
ماهواره ایرانی امید به منظور ارسال و دریافت اطلاعات با پایگاه زمینی ساخته و به فضا پرتاب شده است.
برخی کشورهای غربی از برنامه های موشکی این کشور ابراز نگرانی کرده اند. آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای اروپایی مانند فرانسه ایران را متهم می کنند که درصدد دستیابی به سلاح هسته ای است و می گویند برنامه فضایی ایران نیز می تواند مقاصد نظامی داشته باشد. ایران این اتهامات را به شدت رد می کند.
زوی کاپلان، رئیس سازمان فضایی اسرائیل نیز پرتاب ماهواره ایرانی به فضا را تائید کرده و آن را مایه شگفتی نخوانده است. او گفته است در عصر اطلاعات و فن آوری و با دانشمندان ایرانی که خارج از این کشور تحصیل کرده اند، آنها می توانند به هر دانشی دست پیدا کنند.
بیل رمیل، وزیر مشاور دولت بریتانیا نیز از نیات ایران درباره پرتاب این ماهواره "ابراز نگرانی" کرده است. او در بیانیه ای گفته است که بریتانیا در حال بررسی بیشتر این تحولات است.
آقای رمیل افزوده که ایران با اقدام خود در حال فرستادن علایم نادرستی به جامعه جهانی است.
فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان نیز پرتاب ماهواره ایران را یک "تحول نگران کننده" خوانده است.
دولت فرانسه نیز نگرانی مشابهی درباره این اقدام ایران بیان داشته است.
طرح ساخت و پرتاب ماهواره امید از سه سال پیش آغاز شد و پرتاب موفقیت آمیز آن زمینه ساز پیشرفت های بعدی ایران در این زمینه خواهد بود.
با پرتاب ماهواره امید، ایران به جمع معدود کشورهایی می پیوندد که از توانایی فنی لازم برای طراحی و ساخت مستقل ماهواره و پرتاب آن به فضا برخوردارند و منابع مالی لازم را برای اجرای چنین طرح هایی اختصاص داده اند.

هیچ نظری موجود نیست: