۱۳۸۷ بهمن ۸, سه‌شنبه

دستگیری یک مسیحی و شش بهایی در ایران تایید شد

سخنگوی قوه قضاییه ایران روز سه‌شنبه در مورد دستگیری یک مسیحی و شش بهایی در ایران اتهام فرد مسیحی را «توهین به مقدسات» و اتهام بهاییان دستگیرشده را «تبلیغ علیه نظام» عنوان کرد.
علیرضا جمشیدی در نشست خبری هفتگی خود با اشاره به این که «افراد به خاطر دین و مسلک خود در بازداشتگاه به سر نمی‌برند» به دلیل این که این پرونده‌ها «در تحقیقات مقدماتی هستند» از ذکر جزییات آنها خودداری کرد.
خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، اشاره کرده است که مسیحی بازداشت‌شده از کارکنان «کلیسای جماعت ربانی» است. از کلیسای جماعت ربانی، کشیش برجسته‌ای به نام مهدی دیباج پس از ۹ سال حبس در سال ۱۳۷۲ از زندان آزاد شد، اما چند ماه بعد ربوده شد و به قتل رسید. هایک هوسپیان، اسقف کلیسای جماعت ربانی نیز در همان سال به قتل رسید. پیشتر، کشیش حسین سودمند نیز از این کلیسا، به دلیل تغییر دین، در سال ۱۳۶۹ در مشهد اعدام شد.
سخنگوی قوه قضاییه گفت حال که اتحادیه اروپا اعضای سازمان مجاهدین را مسترد نمی‌کند «حداقل نسبت به محاکمه و اجرای عدالت در مورد آنها اقدام کند». در خردادماه سال جاری نیز خبر دستگیری ده شهروند شیراز که به‌تازگی به مسیحیت تغییر دین داده بودند منتشر شد.
آقای جمشیدی همچنین در واکنش به خبر خارج شدن نام سازمان مجاهدین خلق از فهرست گروه‌های تروریستی در اروپا اعلام کرد که قوه قضاییه ایران «برای صد نفر از رهبران و طراحان این گروه پرونده تشکیل داده و از طریق اینترپل تقاضای استرداد آنها را کرده است».
سخنگوی قوه قضاییه گفت حال که اتحادیه اروپا این افراد را مسترد نمی‌کند «حداقل نسبت به محاکمه و اجرای عدالت در مورد آنها اقدام کند».
اعضاى اتحاديه اروپا روز دوشنبه در نشست خود دربروكسل به حذف نام سازمان مجاهدين خلق ايران از فهرست گروه هاى تروريستىراى مثبت دادند.
علیرضا جمشیدی همچنین در باره اجرای حکم سنگسار در شهر اصفهان اعلام کرد که برای یکی از پرونده‌ها که حکم سنگسار برای آن صادر شده «تقاضای عفو شده» و دو پرونده سنگسار دیگر در اصفهان «در بخش نظارتی قوه قضاییه است».
او افزود: «شاید بتوان برای آنها نیز تقاضای عفو کرد.»
در اوایل دی‌ماه سال جاری خبر اجرای حکم سنگسار برای سه مرد در مشهد منتشر شد که از سوی گروه‌های حقوق بشری، اتحادیه اروپا و ایالات متحده شدیدا محکوم شد. آقای جمشیدی در پاسخ به وزارت خارجه آمریکا که خواستار لغو مجازات سنگسار در ایران شده است به دولت آمریکا توصیه کرد که «مشکلات حقوق بشر خودشان را در اولویت قرار بدهند».
رادیو فردا

هیچ نظری موجود نیست: