۱۳۸۷ بهمن ۱۱, جمعه

مصر: حسن نصرالله مامور ایران است


بی بی سی : درپی اتهامات تند شیخ حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان، علیه قاهره در ارتباط با تهاجم نظامی اسرائیل به نوار غزه، مصر می گوید این سخنان نشان می دهد که او منافع ایران را دنبال می کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه دولت مصر در بیانیه ای گفت: "انتقاد حسن نصرالله از مصر یک بار دیگر تایید می کند که او چیزی بیش از نماینده رژیم ایران نیست و دستوراتش را از تهران می گیرد."
گروه حزب الله لبنان مورد حمایت ایران و سوریه است. آقای نصرالله رهبر این گروه روز پنجشنبه مصر را به دلیل "بسته نگاه داشتن مرز رفح با غزه درحالی که ادعای باز کردن آن را می کند" به باد حمله گرفت.
آقای نصرالله قاهره را به همدستی با اسرائیل در انسداد غزه متهم کرد و بی طرفی قاهره در تلاش ها برای میانجیگری یک آتش بس رسمی را زیر سوال برد.
اسرائیل روز 27 دسامبر دست به تهاجمی هوایی و متعاقبا زمینی به نوار غزه زد که هدف آن متوقف کردن حملات راکتی به اسرائیل اعلام شد. به گفته مقام های پزشکی فلسطینی در این عملیات که 22 روز به طول انجامید بیش از 1300 فلسطینی کشته شدند. تعداد تلفات اسرائیلی ها 13 نفر گزارش شده است.
مصر چند روز قبل دولت ایران، و متحدان آن حماس و حزب الله را متهم کرد که طی همکاری در نبرد مربوط به غزه، قصد دامن زدن به مناقشه در خاور میانه را دارند.
به گزارش رویتر احمد ابوالغیث وزیر خارجه مصر در مصاحبه ای با کانال ماهواره ای "اوربیت" که سه شنبه پخش شد گفت آنها تلاش کردند "منطقه را برای منافع ایران به سمت رویارویی سوق دهند، کشوری که می کوشد از ابزارهایش برای فرار از فشار غرب .... در زمینه پرونده اتمی استفاده کند."
مقام های ایرانی در جریان درگیری میان حماس و اسرائیل در غزه، دولت مصر را به علت مسدود کردن گذرگاه رفح که مرز مشترک این کشور با غزه است مورد انتقاد قرار دادند و در عین حال از این کشور به علت روابط سیاسی اش با اسرائیل انتقاد و آن را به سازشکاری متهم کردند.
مصر چند روز پیش به یک کشتی ایرانی حامل کمک های انساندوستانه برای مردم نوار غزه اجازه تخلیه بار نداد. آن کشتی با همراهی ناوهای جنگی مصر از ساحل العریش این کشور به سمت آبهای آزاد هدایت شد که این مسئله فراخواندن نماینده حافظ منافع مصر در تهران و اعتراض رسمی ایران به مصر را در پی داشت.
گزارش می شود که این کشتی بلاخره بعد از دو هفته سرگردانی اکنون در بندر بیروت پهلو گرفته است.

هیچ نظری موجود نیست: