۱۳۸۷ بهمن ۲۹, سه‌شنبه

'تضعیف قوانین حقوق بشر' در اثر جنگ با تروریسم

نتیجه بررسی های سه ساله درباره پیامدهای تدابیر مبارزه با تروریسم در سراسر جهان، حاکی از این است که این تدابیر به طور فعالانه موجب تضعیف قوانین بین المللی حقوق بشر شده اند.
در این گزارش که توسط کمیسیون بین المللی حقوقدانان تهیه شده، گفته شده که بسیاری از کشورها از موضوع نگرانی از تروریسم برای استفاده از تدابیری مانند شکنجه، بازداشت های بدون محاکمه و سر به نیست کردن اشخاص استفاده کرده اند.
یکی از تهیه کنندگان این گزارش، مری رابینسون، است که قبلا کمیسر عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان بود.
خانم رابینسون می گوید برای جلوگیری از لطمه دائمی به حقوق بشر، باید قوانینی که اجازه تجاوز به حقوق مردم را می دهد لغو کرد.
در گزارش، به خصوص از دموکراسی های لیبرال مانند آمریکا و بریتانیا انتقاد شده و گفته شده این کشورها قبلا از حقوق بشر دفاع می کردند ولی اکنون به زوال این حقوق کمک می کنند.
تهیه کنندگان گزارش معتقدند که بسیاری از تاکتیک هایی که برای مبارزه با تروریسم به کار می رود غیر قانونی بوده و نتیجه معکوس داشته است.
برخی از اعضای کمیسیون بین المللی حقوقدانان، از کارشناسان حقوق بین المللی هستند از جمله مری رابینسون، و آرتور چسکلسون، رئیس سابق دادگاه قانون اساسی آفریقای جنوبی.
در این گزارش گفته شده که در طی هفت سال گذشته به دستاوردهای قرن گذشته در مورد توافق جمعی و مشترک در ارتباط با رعایت حقوق بشر، لطمه بسیار زیادی وارد شده و توصیه شده که هر چه زودتر در قوانین ضد تروریسم تجدید نظر شده و بسیاری از این قوانین لغو شوند تا از آسیب دائمی به قوانین بین المللی حقوق بشر جلوگیری شود.
بی بی سی

هیچ نظری موجود نیست: